Emil & Hanna bästa svenska besättning i Palma

• 6 apr 2024

image: Emil & Hanna bästa svenska besättning i Palma

Sista dagen av världscupseglingarna i Palma präglades av svaga vindar. Nacra 17 var en av få klasser som lyckades genomföra sin final. Emil Järudd/Hanna Jonsson blev fyra i finalen och slutar på femte plats i totalen – och blir därmed bästa svenska besättning på Mallorca.

– Vi väntade oss ganska lätt vind. Vi ville komma iväg bra i starten och försöka vinna racet. Poängen var tighta och vi visste att våra bästa möjligheter skulle ligga i att bara göra ett så bra race som möjligt, säger Emil som hade siktet inställt på en bronsmedalj som var inom räckhåll.

– Vi genomförde vår strategi bra och är nöjda med att ha gjort en bra start. Vi missade en möjlighet på första länsen som vi lär oss av till nästa gång. Men vi är nöjda med vår regatta. Det är väldigt kul att vara tillbaka och tävla tillsammans efter ett långt skadeuppehåll – och kul att fortfarande vara med i leken, säger Emil.

Vill du ha fler dagliga uppdateringar? Följ @swesailingteam på Facebook & Instagram

Följ Världscupen på Palma med resultat mm.

Nedan hittar du våra pressmeddelanden om Värdscupen i Palma i tidsordning.

Emil Järrud/Hanna Jonsson fyra i vindfattig final (6 april 2024)

Emil och Hanna blev alltså bästa svenska besättning i en regatta där samtliga OS-klara och OS-jagande svenskar var på plats.

I 49erFX tvingades Vilma Bobeck/Rebecca Netzler bryta tävlingen med två dagar kvar. De låg då på åttonde plats. Men de var inte helt kurerade från förra veckans sjukdom och dessutom åkte Vilma på en nackspärr på torsdagskvällen.

I 470 gjorde Anton Dahlberg/Lovisa Karlsson en mycket stark inledning på regattan. Det var bara avslutningen som inte gick deras väg. Totalt blev det nio race i klassen och efter sex av dessa var den svenska duon i topp. Men en riktigt dålig fredag gjorde att de föll till tionde plats – vilket också blev deras slutresultat.

I ILCA 6 slutade Josefin Olsson på 30:e plats, Emil Bengtson blev 33:a i ILCA 7 och Johanna Hjertberg kom på 29:e plats i iQFOiL.

De svenska placeringarna på regattan är en liten besvikelse. Men förbundskapten Magnus Grävare är inte oroad trots att det bara återstår tre och en halv månad till OS.

– Regattan blev en bra värdemätare för oss och vi får med oss lite att jobba på inför OS. Imponerande av Emil och Hanna att de slåss helt nära världstoppen. Extra starkt då de inte tävlat sedan augusti förra året. Några av de andra kommer härifrån lite frustrerade, men vi skall göra bra saker av detta framåt.

Närmast väntar världscupen i franska Hyères, 18-27 april, med samtliga OS-klasser.

Medaljchanser i Palma (5 april 2024)

I Nacra jagar Emil Järudd/Hanna Jonsson vidare mot en OS-biljett och har idag chans på medalj inför dagens medaljfinal. Inför fredagen var de på sjunde plats och först strax efter kl. 16 på fredagen kom Nacra klassen igång.  Det blev tre race för Emil och Hanna och en fin serie med 12-7-5. De avancerar därmed till en femte plats – endas sex poäng från en pallplats. Anton & Lovisa föll till en tiondeplats men finns fortfarande möjlighet till medalj.

– Vi är väldigt nöjda med hur vi driver båten och tar beslut runt banan.  Vi pushar båten och varandra hårt. Och vi litar på varandra, säger Emil och fortsätter:

– Viktigast som rorsman är att se till att vi kommer iväg bra i starterna för att göra racen lätta.  Så vi går in för att göra en bra start. Det är superkul att vara tillbaka och kunna racea utan att hålla igen.  Fantastiskt att kunna gå in och vara snabbare i år än vad vi var förra året trots att vi inte kunnat träna lika mycket som våra motståndare.

Palma bjöd på mycket lätta vindar på fredagen och inte förrän kl. 14 kom seglingarna igång. Först ut var 470-klassen och det skulle bli en dålig dag för Anton och Lovisa som var i totalledning när första racet startade. Men en 17:e och en 25:e plats i dagens två race gjorde att de föll till en tiondeplats i totalen. Och Anton var självkritisk efteråt:

– Vi visste att det var en "big day" idag. Men vi förlorade för många små, men ack så viktiga, dueller runt banan. Vi är ganska tomma just nu. Vi ville prestera här, men idag kom vi inte upp på nivå vid kritiska skeden, säger Anton.

Vilma Bobeck/Rebecca Netzler, som inför fredagens seglingar låg på åttonde plats i 49erFX, beslutade att dra sig ut tävlingen. De var inte helt kurerade från förra veckans sjukdom och dessutom åkte Vilma på en nackspärr på torsdagskvällen.

Världscupseglingarna Trofeo Princesa Sofia avslutas lördag, med medaljrace där dubbla poäng står på spel och de tio främsta i varje klass gör upp om medaljerna. Anton och Lovisa är åtta poäng från bronset så chansen att knipa en medalj finns.

Anton och Lovisa kvar i toppen på världscupen (4 april 2024)

Anton Dahlberg/Lovisa Karlsson behåller ledningen på världscupseglingarna i Palma, trots att det bara blev en segling på torsdagen – där de slutade på 26:e plats. Det var deras sämsta resultat hittills i tävlingen. Men eftersom ett race får räknas bort så ligger de kvar i ledningen med fyra race kvar

De startade dåligt och hamnade i vakuum bakom fältet. 470-klassen startade sent idag, när det nästan inte var någon vind och de rundade sist. Men de körde förbi åtta båtar och gjorde vad som var möjligt i nära nog bleke.

Även i 49erFX hade Vilma Bobeck/Rebecca Netzler en tuff dag på jobbet. Trots att den börjad perfekt med en seger i första racet. Men sedan fick de serien 25-15-15 i de tre kommande racen.

– Vi är jättenöjda med att vi lyckades vinna det första racet. Vi seglade smart och snabbt vilket är ett kvitto på att vinters träning gett resultat, säger Rebecca och fortsätter:

– Tyvärr lyckades vi inte knyta ihop säcken i de andra tre racen. När vi är lite för långt ifrån toppstriden vid första kryssmärket är det svårt att komma ikapp. Men vi tar nya tag imorgon.

Vilma och Rebecca ligger på åttonde plats i totalen och har nio poäng upp till en pallplats, efter att tio race av totalt 16 har seglats.

I Nacra jagar Emil Järudd/Hanna Jonsson en OS-biljett. Den svenska nationsplatsen är redan klar. Det är bara frågan vilken besättningen som får åka till Frankrike i sommar. Just nu ligger Emil och Hanna på sjunde plats i Palma.

– Jag är nöjd med att vi höll en jämn och hög nivå idag medan många konkurrenter hade mer ojämna resultat. Vi lyckades hålla huvudet kallt i besluten och plockade konstant båtar runt banan. Vi seglade särskilt bra på länsarna och hittade bra spår där vi kunde segla om många. Men vi hamnade lite väl nära linjen flera gånger vilket ledde till svåra starter, berättar Hanna.

Två dagar återstår av världscupseglingarna i Palma och Emil och Hanna har tolv poäng upp till en pallplats.

– Det är fyra race kvar och tajt i resultatlistan så vi har mycket kvar att segla för, säger Hanna.

Anton & Lovisa leder i Palma (3 april 2024)

När halva världscupseglingarna i klassiska Trofeo Princesa Sofia på Mallorca är avklarade toppar OS-klara Anton Dahlberg/Lovisa Karlsson i 470-klassen. I torsdagens tre seglingar inledde de med en åttonde plats för att sedan vinna både det andra och tredje racet.

– Idag trivdes vi på vattnet. Framför allt gjorde vi varandra bättre i varje race vilket resulterade i att vi tog smarta beslut. Stundtals seglade vi fort på kryssen, vilket också hjälpte oss, säger Anton.

Efter totalt sex race med två jämna grupper i 470 kommer nu de 35 bästa att segla i samma grupp (guldfleet). Tävlingarna avslutas på lördag med ett medaljrace där de tio främsta gör upp om medaljerna och där dubbla poäng står på spel.

– Nu går vi in i guldfinalen i pole position och det tycker vi om. Vi har hela veckan sagt att vi vill prestera på vår högsta nivå här. Det gäller särskilt i guldfinalen då allt blir tajtare, säger Anton.

I 49erFX, där Vilma Bobeck/Rebecca Netzler är med och slåss i toppen, har de inte bara motståndarna att kämpa mot, utan också mot envisa förkylningar. Trots det fick de serien 10-2-12-1 i dagens fyra race och de ligger på femte plats i totalen – endast tre poäng från en pallplats.

– Vi mår ok. Vi är inte mycket sämre, men tyvärr inte så mycket bättre heller. Vi kämpar och ger oss inte, säger Rebecca och fortsätter:

– Vi är generellt nöjda men det finns fortfarande några bitar att slipa på inför guldfinalen. Den klassiska delen, som starter, var inte hundraprocentiga idag. Men vi tar nya tag imorgon. Vi får steppa upp lite i guldfinalen för att hänga på de snabbaste.

I Nacra fortsätter Emil Järudd/Hanna Jonsson att segla stabilt. I torsdagens tre seglingar blev de 10-6-10. Inför guldfinalen är de på sjunde plats och bara fem poäng från en pallplats.

Bra svensdag på Världscupen i Palma (2 april 2024)

Vilma Bobeck/Rebecca Netzler var bland flera svenskar som fick en bra start på världscupseglingarna i Palma under den andra dagen. Första dagen blåste bort för 49erFX-klassen men på tisdagen blev det två race. För den svenska duon blev det en sjätte- och en andraplats – trots att Vilma varit sjuk inför regattan och att Rebecca är det nu. I den nya OS-klassen iQFOiL gör Johanna Hjertberg framsteg med bland annat en femteplats på tisdagen och är totalt 13:e. Anton Dahlberg/Lovisa Karlsson blev femma idagens segling och kvar på fjärdeplats. I Nacra 17 inledde Emil Järudd/Hanna Johnsson med 1-4-15-27 och är på en femteplats.

- Idag är jag först och främst nöjd med att vi tog oss ut och raceade. Vi har haft långt ifrån en optimal uppladdning, men vi går ut och gör ett bra jobb. Vi hade dessutom riktigt bra fart så det märks att träningen vi lagt för att höja lättvindsfarten verkligen gett resultat och det tar vi med oss.

Vilma och Rebecca är sedan en tid tillbaka klara för OS. Men klassiska Trofeo Princesa Sofia i Palma är viktig med tanke på att det återstår mindre än fyra månader till OS.

– Ska jag vara helt ärlig har vi inte pratat igenom målsättning så mycket. Vi vill gå ut och göra en bra vecka. Både jag och Rebecca har drömt om att få vinna Palma något år. Men störst fokus har vi på att få till starterna som vi kände att vi saknade under VM och även få till bra racebeslut.

Läget i 470 mixed är lite detsamma. Anton Dahlberg/Lovisa Karlsson tillhör, precis som Vilma och Rebecca, den yppersta världseliten i sin klass och är på Mallorca för att trimma formen. Och efter två dagars tävlingar är de på fjärde plats efter serien 4-3-5.

– Idag vann vi båtar runt banan vilket vi är nöjda med. Lite exponerad och inte avvägd start annars mycket som vi är nöjda med, säger Anton om dagens enda race där de blev femma.

De klasser där mycket står på spel för svensk del är i Nacra där de båda besättningarna Emil Järudd/Hanna Jonsson och Ida Svensson/Marcus Dackhammar kämpar om samma OS-plats. I iQFOiL jagar Johanna Hjertberg en OS-plats och i ILCA 7 är det Emil Bengtson som seglar för en OS-biljett.

I Nacra har Sverige redan en OS-plats och kampen om biljetten till Frankrike står mellan Emil Järudd/Hanna Jonsson och Ida Svensson/Marcus Dackhammar. Både hade varsin tjuvstart på tisdagen. Emil/Hanna protesterade mot sin och fick igenom protesten. Så istället för att diskas vann de första racet. De är därmed på en femteplats efter serien 1-4-14-27 på tisdagen. Ida och Marcus är på 23:e plats.

Första dagen blev det inga seglingar i iQFOiL men på tisdagen fick Johanna Hjertberg äntligen tävla och hon gjorde det bra. Det blev tre race. I det första var hon på 15:e plats för att sedan komma femma i det andra. I det tredje racet hann Johanna, och många andra i hennes grupp, inte runt innan vinden dog. Därmed är hon på 13:e plats efter sin först dag.

– Jag seglade stabilt och med få misstag, i de två första racen. Starterna var väldigt viktiga och de gjorde jag bra, vilket gjorde att jag fick fritt spår på kryssen. Därefter försökte jag göra respektive moment så bra som möjligt. Just starterna var i fokus, så det var kul att jag lyckades med dem, säger Johanna och fortsätter:

– I sista racet gjorde jag en bra start. Vinden hade lättat ur och när jag slog så blev layline lite för tight, så jag nådde inte märket. Tyvärr blev jag fast under kryssmärket och lyckades inte komma upp på foilen. Eftersom det är så stor fartskillnad när man foilar eller inte foilar, så blev det för stor distans till tätklungan och jag hann inte i mål innan tiden var ute. Misstag kostade idag helt enkelt. Men jag tar med mig en bra start från racet i alla fall.

För Emil Bengtson blev det också en bra dag i ILCA 7. Han var tolva i det första racet och tvåa i det andra. Han är nu på 18:e plats i totalen och jagar vidare mot en OS-biljett.

Bra start för Anton och Lovisa på världscupen (1 april 2024)

Nu är världscupseglingarna i Palma, Mallorca igång med 30 svenska seglare på plats. Anton Dalberg/Lovisa Karlsson i 470 Mixed fick en bra start i de tuffa kulingvindar där de kom fyra och trea och är på fjärde plats efter första dagen. För några står viktiga OS-platser på spel som för Emil Bengtson i ILCA 7, Johanna Hjertberg i iQFOiL och för våra två Nacra 17 team Emil Järudd/Hanna Johnsson och Ida Svensson/Marcus Dackhammar.

- Vi fick en häftig första dag i Palma. Vindar på 10-13 m/s och vågor med mycket kraft som lätt dribblade bort oss. Sista orden innan start var; låt oss inte göra något dumt idag – det vill säga kapsejsa inte. Och var inte för "inpressed by the condition" som vi säger på svengelska. Sagt och gjort. Vi gjorde inte bort oss idag men ingen briljans heller. Första dagen på regattan är avklarad och vi är där vi vill vara, berättar Anton.

Samtliga OS-klasser och totalt över tusen seglare är på plats i Palma för den klassiska säsongsupptakten Trofeo Princesa Sofia där extra mycket står på spel i år med tanke på att det är mindre än fyra månader till OS. Några är där för att kvala in till OS. Andra för att trimma detaljer och sätta sig i respekt inför de olympiska seglingarna i Marseille.

– Världscupen här i Palma är oerhört viktig för oss av två skäl. Dels var kvitton från VM senast inte de vi önskade, men vi tror oss veta vad som ska justeras. Därför är det oerhört spännande och viktigt att stämma av det nu, med samma konkurrens och i det här skedet inför OS. Dels vill vi visa för oss själva och våra konkurrenter vad vi går för, säger Anton och fortsätter:

– Vi vill också stämma av kryssfarten i några specifika förhållanden: Starterna och då primärt hur nära linjen vi är vid startskottet. Och sist men inte minst hur jag och Lovisa hjälper varandra att vara alerta och rationella runt hela banan så vi vinner båtar från första kryssrundning till målgång. Det är de tre centrala punkterna för oss hela vägen fram till Paris i sommar.

Första dagens seglingar i Palma blev inte vad arrangörerna hoppats på. Endast de klasser som klarar så här tuffa förhållanden fick starta, det vill säga ILCA och 470 – samt den snabbaste och nyaste av dem alla: Kite Foil. De övriga fick stanna i land. Men prognosen lovar något lättare vindar redan på tisdagen.

I ILCA 6 hade OS-klara Josefin Olsson en tuff dag på jobbet i de hårda vindarna. Hon kom nia respektive på 17:e plats i de två racen.

– Vi har inte tävlat på ett tag så det är kul med racing igen. Det här är ett bra tillfälle att stämma av vissa bitar inför de kommande veckorna, säger Josefin och fortsätter:

– Jag gjorde starterna bra och hade bra fart i båten på både kryss och läns. Första seglingen missade jag på skiften vilket kostade många båtar. I andra seglingen kappsejsade jag i en våg precis innan kryssmärket vilket blev förödande. Så en strulig start för mig som kostade mycket poäng. Men jag tar ändå med mig många positiva bitar.