Begära begränsat registerutdrag

  • 27 jan 2023

image: Begära begränsat registerutdrag

Sedan 1 januari 2020 ska föreningar begära begränsat registerutdrag ur belastningsregistret för den som anställs, har uppdrag i föreningen och där har direkt och regelbunden kontakt med barn. Registerutdrag ska alltid ske vid nytillsättningar.

Nu när planeringen inför säsongen är i full gång är det också läge att börja begära in begränsat registerutdrag för de individer som ska vara ledare för våra barn och ungdomar i verksamheten. 

Klubben är ansvarig för att kontrollen av ett begränsat registerutdrag genomförs. Det är däremot den enskilde ledaren som begär utdrag från Polisen och uppvisar det för sin förening. Föreningen ska kontrollera utdraget och dokumentera att kontrollen har genomförts. Inga utdrag ska arkiveras av föreningen.

Vilka ska visa upp ett sådant utdrag? 
- Alla ledare som är över 15år och som har någon som helst kontakt med barn och ungdomar i verksamheten. 

Att begära in utdragen är en del av ett förebyggande arbete och något som bör gälla lika för alla, oavsett hur länge en person verkat i en förening eller hur väl man känner varandra.

RF har listat ett antal frågor och svar om begränsat registerutdrag. Läs mer på RF´s hemsida

Beställ begränsat registerutdrag här (e-tjänst alternativt blankett)Länk till extern webbplats

Lathund för specialidrottsförbund (SF) om hantering av registerutdrag (pdf)Pdf, 68 kB.Länk till ett dokument

Lathund för idrottsföreningar (IF) om hantering av registerutdrag (pdf)