I veckan lanserades det nationella projektet Snö, Vind & Betong, och nu presenterar vi Blue Generation – Svenska Seglarförbundets satsning för att göra segling mer tillgänglig för unga i hela landet. Projektet drivs med stöd av Svenska Postkodlotteriet och syftar till att sänka trösklarna till vår idrott, skapa rörelse och riktning – och visa att segling är för alla.
Under de kommande fyra åren ska vi tillsammans med Sveriges Olympiska Kommitté, Svenska Skidförbundet och Fryshuset skapa aktiviteter med och av ungdomar i områden där vår idrott sällan syns i dag.
– Blue Generation handlar om att komma närmare unga som annars inte hade hittat till vår idrott. Genom att vara där de är, dela utrustning, testa nya former av vattensport och erbjuda vägar till engagemang och jobb vill vi öppna dörrar som tidigare varit stängda, säger Anette Önerud, projektledare på Svenska Seglarförbundet.
– Jag hoppas att Blue Generation kan visa upp en ny sorts seglingsklubb – en som välkomnar nya målgrupper och visar att segling kan bedrivas på nya sätt.
Delande, deltagande och driv
Inom Blue Generation kommer vi att:
Målet är att skapa både rörelse och riktning – och att bygga en metod för inkludering inom segling som lever vidare även efter projektets slut.
Detta är på gång:
⛵️ Återbruksinsamling i Långedrag, 6–8 juni
I samband med Allsvenskan i segling samlar vi in seglingsutrustning som kan få nytt liv i Blue Generation-verksamheten. Har du något att bidra med? Kom förbi!
⛵ Prova på-dagar i Fisksätra, juli
Vi bjuder vi in ungdomar till en första kontakt med segling och vattensport – lättillgängligt, roligt och kostnadsfritt.
⛵️ Första Blue Generation-hubben etableras i Östersund
Just nu anställer vi en lokal kraft i Östersund som kommer att driva verksamheten för barn och unga – med start redan i sommar.
Blue Generation är starten på en ny form av gemenskap i svensk segling och till en framtid där fler unga kan ta plats på vattnet.
Vill du veta mer, engagera dig eller bidra med utrustning? Hör gärna av dig till oss!