Hoppa till sidans innehåll

Säkerhetsbestämmelser

10 MAR 2022 10:16
Säkerhetsbestämmelser för havskappsegling
  • Uppdaterad: 11 MAR 2022 17:36

När en arrangör bjuder in till havskappsegling så hänvisas i regel till en viss kategori i Säkerhetsbestämmelserna - WS Offshore Special Regulations - bestämmelser som båtarna ska uppfylla. Det är ägarens skyldighet att se till att såväl båtens som övrig personlig utrustning är i sådant skick att de uppfyller ställda krav.  Vid frågor, kontakta alltid den hos arrangören som ansvarar för säkerhetsfrågorna. Säkerhetsbestämmelserna finns publicerade på World Sailings hemsida. De finns för såväl enskrovs- som flerskrovsbåtar i respektive säkerhetskategori.

Offshore Special Regulations

Köl- och roderbesiktning

För att deltaga på kappseglingar i Sverige som tillämpar World Sailings Offshore Special Regulations kategori 3, som exempelvis Gotland runt eller Raymarine2Star, skall besiktning av köl och roder dokumenteras och rapporteras.

Från och med 1:a Januari 2023 kräver OSR 3.02 att en okulär besiktning av kölinfästning inklusive kölbultar och roder med tillhörande styrsystem genomförs minst vartannat år och alltid efter en grundstötning. Besiktningen skall dokumenteras och kunna visas upp för arrangören vid registrering.

För högre säkerhetskategori, kategori 0 till 2, gäller kravet redan från 1 januari 2022. 

Svenska Seglarförbundets styrelse har efter förslag från Tekniska kommittén beslutat att:

  • SSF tillhandahåller ett webbaserat register över genomförda inspektioner där båtägaren kan ladda upp dokumentation och bilder från en genomförd inspektion och där arrangörer kan se vilka båtar som har genomfört inspektionen. För båtar som har mätbrev utfärdade av SSF kommer det vara kostnadsfritt att använda registret. Registret nås via denna länk: Köl- och roderbesiktning
  • För seglingar under kategori 3 i Sverige får båtägaren själv genomföra inspektionen med hjälp av den mall som TK utarbetat. Om båtägaren så önskar får man anlita hjälp av en kvalificerad person tex. en besiktningsman, båtbyggare från ett varv eller annan kvalificerad person.
  • För segling under kategori 0 till 2 krävs att strukturbesiktningen utförs av en oberoende kvalificerad person.
  • De mät- eller besiktningspersoner som licenseras av SSF för redskapskontroll vid kappsegling är generellt inte att anse som kvalificerade personer och förväntas inte utföra stukturinspektioner.
  • Båtar som skall kappsegla utomlands även under kategori 3 kan behöva en besiktning av en oberoende kvalificerad person. Uppstår ett sådant behov kommer SSF att försöka hjälpa till att förmedla kontakt med lämpliga personer.

SSF undersöker även möjligheten att koordinera kraven för strukturinspektioner med vår grannländer. Vidare information om detta kommer förhoppningsvis under våren.   

Dokument att ladda ner:
Protokoll för besiktning av kölinfästning (pdf)
Instruktion för besiktning av kölinfästning & roder (pdf)

Vid frågor kontakta Patrik Erlandsson, ansvarig för båtteknik på Svenska Seglarförbundets kansli This is a mailto link.


Mer info om mätebrev/båtteknik på svensksegling.se här.

Skribent: Patrik Erlandsson
E-post: This is a mailto link

Samarbetspartners

  • Svenska sjö logotyp
  • Ackerts reklamproduktion
  • Ackerts reklamproduktion


Annonser

 

Postadress:
Svenska Seglarförbundet
Af Pontins väg 6
115 21 Stockholm

Besöksadress:
Af Pontins väg 6
115 21 Stockholm

Kontakt:
Tel: 084590990
E-post: This is a mailto link

Se all info