Hoppa till sidans innehåll
Foto: STEFAN PERSSON

Tips från huvuddomare Leif

09 JUN 2022 09:30
JSM:s huvuddomare Leif Andersson delar med sig av lite tips och tankar att ta med sig både som seglare, coach och förälder inför regattan i Västerås.
  • Uppdaterad: 09 JUN 2022 09:30

Generellt

Jag kommer att ta upp några situationer där jag tycker att ungdomarna behöver veta mer när de kommer ut på tävlingar samt lite om samarbetet med domarna. Inte sällan visar det sig att man inte läst inbjudan och seglingsföreskrifter speciellt noga och gått igenom dessa med seglarna. Det medför onödiga regelbrott och frustration.

Det är också viktigt att seglarna lär sig från början att grunden för våra regler är att om jag vet att jag gjort fel ska jag ta ett straff. Vet man att man gjort fel eller medvetet gör fel kan det bli fråga om att vid en förhandling titta på regel 2 ”ärlig segling” eller regel 69 ”olämpligt beteende”. Ett exempel är när man fastnar på läbojen i starten men fortsätter att segla utan att ta ett straff. Det är givetvis väldigt onödigt att riskera en sådan situation.

Före start

Före start och under starten är det ofta väldigt trångt just under startlinjen. Det har blivit vanligare att vi domare måste säga till coacher att seglare inte längre får hålla i coach/föräldra-båten eller ta emot tips och råd efter att 4-minuters signalen. Det är ett brott mot regel 41 och om det leder till en förhandling betyder det att seglaren får en DSQ. Som domare känns det inte bra att straffa en seglare för vad en förälder eller coach ställer till med. Vidare stör ju en motorbåt som manövrerar bland de startande andra båtar. Att åka runt och tjata på coacher skapar en dålig stämning. Idag kan även en coach eller förälder straffas.

Domarbåtarna ligger ju oftast bakom de startande och måste då ha en säkerhetszon bakom sig, så att man kan väja snabbt om någon startande gör något oförutsett. Vi har fokus på det som händer vid starten och kan inte hålla reda på var andra motorbåtar finns.

Det är inte sällan vi måste vifta bort seglare som ska starta i senare grupper som ligger och skuggseglar i startområdet. Detta kan vara ett brott mot regel 23 om man stör en startande.

Mitt tips: åk lugnt undan senast vid 5-minuters signalen. När ni kör i startområdet kör sakta. Prata med seglarna om att inte störa andra startgrupper.

På banan

Ofta är det idag definierat hur nära coach och föräldrabåtar får åka och vara. Tänk dock på att även om man kör på stort avstånd blir det väldigt skvalpigt vid rundningsmärkena där alla samlas och många båtar gasar på för att ta sig dit.

Mitt tips: Ta det lugnt när ni kör utefter banan och ta ner farten då ni närmar er märkena.

Ta straff

Vi domare upplever att många seglare är osäkra på vilket straff man ska ta i olika situationer. Ett eller två varv eller kanske utgå. Det här ställer till det om en seglare tror att hen har tagit sitt straff och det visar sig efteråt att det saknas ett varv, vilket medför att det i stället kan bli en DSQ.

Samma sak när man får en gul flagga. När det gäller gul flagga ändras ju nästan alltid regeln till att man utgår vid andra flaggan och ev. följande. Det är viktigt att man vet att ska utgå då, för det innebär att man får en DNE om man fullföljer seglingen.

Mitt tips: upprepa detta ofta så att det sätter sig hos seglarna. Det känns väldigt onödigt att det blir värre än nödvändigt. Gå igen om appendix P noga med seglarna.

Om seglaren undrar varför hen har fått en gul flagga eller har andra frågor, kom gärna fram till domaren i pausen eller efter seglingen och fråga.

Gap och skrik på banan

I starter, rundningar och situationer skriks det mycket bland ungdomarna. T.ex. slå, slå …. är vanligt efter starten. Det är många som vill bestämma hur konkurrenten ska styra och segla. Att försöka tvinga en annan båt att agera på ett visst sätt kan vara ett brott mot regel 2 ”osportsligt uppträdande”. Om det är svordomar eller annat grovt språk inblandat är det utan tvekan grund för en protest.

Vi kommer att reagera på detta.

Mitt tips: Tala med seglarna om hur man uppträder mot sina medtävlare för att få en trevlig stämning på banan.

Efter målgång

Ibland ligger stora klungor med båtar som redan gått i mål eller väntar på start i vägen för de som kappseglar, speciellt de som kanske ligger långt bak i fältet. Ofta är centrum i klungan en coach/föräldrabåt. Ibland driver man ner i banan utan att ha uppsikt var man befinner sig.

Här är definitivt regel 23 tillämplig.

Mitt tips: Åk väl undan om ni ska samla era seglare runt er båt, ni tar stor plats och det är svårt att snabbt komma ur vägen.

T1

I många tävlingar används T1, dvs, man kan erkänna sitt brott efter en protest, innan förhandlingen börjar, och därmed slippa undan med ett poängstraff. Här är erfarenheten att kunskapen är dålig både hos seglare och coacher om denna regel. Vet man med sig att man troligen blir fälld i en förhandling spar man både tid och poäng genom att använda T1.

Mitt tips: Läs på om T1 och lär ut det till era seglare.

Protester

Ibland känner jag som domare att det är synd om en del seglare som inte verkar förberedda på att när man går in i en protestförhandling att det nästan alltid är någon av parterna som får ett straff. De blir arga och ledsna.  Det händer att seglarna är rädda för juryn.

När något hamnat hos juryn finns det inte möjlighet att bara döma snällt eller lite utan man kommer att följa reglerna fullt ut. Juryn måste följa reglerna.

Det är ofta bra om en coach eller förälder kommer med på förhandlingen men också då är införstådd med att de inte får delta utan bara lyssna. Detta är dock upp till juryn att bestämma hur man vill ha det. Om coach eller förälder lägger sig i eller inte kan vara tyst kan juryn köra ut denne från förhandlingen. Vi anstränger oss speciellt när det gäller ungdomar att försöka vara pedagogiska och lärande i förhandlingarna.

Mitt tips: Förklara för seglarna hur en förhandling går till och att någon kommer att få ett straff.

Vi ses på banan
Domare Leif

Skribent: Isabelle Lindsten
E-post: This is a mailto link

Postadress:
Svenska Seglarförbundet
Af Pontins väg 6
115 21 Stockholm

Besöksadress:
Af Pontins väg 6
115 21 Stockholm

Kontakt:
Tel: 084590990
E-post: This is a mailto link

Se all info