Hoppa till sidans innehåll
Foto: Daniel Stenholm

Enklare kappsegling med SRS: för de flesta helt gratis mätbrev

22 MAR 2022 08:05
I SRS standardtabeller finns över 800 jollar, flerskrovs- och enskrovsbåtar som inför varje säsong får nya respittal av SRS-grupperna. Dessa tal är helt gratis att använda till sin båt så länge den är standardutrustad.
  • Skapad: 22 MAR 2022 08:05

För 13 år sedan ersatte SRS, Svenskt Respit System, det tidigare i Sverige använda LYS-systemet. SRS riktar sig i första hand till breddkappsegling och gör ett bra jobb för att göra kappsegling mellan olika typer av båtar meningsfull. På svensksegling.se/matbrevbatteknik/ hittar du all info om mätbrev och det du behöver göra för att börja kappsegla. 

Kappsegling mot andra båttyper kräver ett respitsystem och ett respittal
Den som tydligast vill se hur besättningens kompetens påverkar placeringen i en tävling väljer att segla mot andra i identiska båtar. Men redskapet i sig är en del av vår idrott och kunskapen om hur man bäst förbereder sin båt ingår i tävlingen. Dessutom finns det många olika båttyper med vitt skilda egenskaper och för att dessa ska kunna kappsegla mot varandra krävs att vi någorlunda kan kompensera dem med ett beräknat så kallat respittal.

SRS standardtabeller över 800 jollar, flerskrovs- och enskrovsbåtar = gratis  
I SRS standardtabeller finns över 800 jollar, flerskrovs- och enskrovsbåtar som inför varje säsong får nya respittal av SRS-grupperna.
- Dessa tal är helt gratis att använda till sin båt så länge den är standardutrustad. Det är svårt att föreställa sig ett enklare sätt än detta, då det i många fall räcker att ange båttypen för arrangören om man inte själv har tagit reda på vilket respittal som gäller, säger Patrik Erlandsson, ansvarig för Båtteknik på Svenska Seglarförbundets kansli.

Om båten inte är standardutrustad eller inte finns med i tabellen – ansök om SRS mätbrev
SRS-systemet välkomnar också den som har en mindre vanlig båt som saknas bland de 800 standardbåtarna. Eller som har förändrat sin båt jämfört med standardbeskrivningen i tabellen. Genom att ansöka om ett eget anpassat mätbrev kan alla båttyper delta i SRS-kappseglingar.
Ansökan görs från Seglarförbundets hemsida svensksegling.se/matbrevbatteknik/ och gäller det en modifierad standardbåt anges bara det som skiljer sig.

Båttyp som saknas i SRS-tabellen är också välkomna
Handlar det om en båttyp som saknas i tabellen så behövs ett 30-tal uppgifter som kan hämtas från tillverkarens information, från segelmakaren eller så mäter man själv.
- Till en mycket låg avgift kan vilken båt som helst få ett eget anpassat mätbrev med respittal som kalkyleras på exakt samma villkor men också skräddarsytt för just den båten och dess utrustning, säger Patrik Erlandsson.

Försämra inte båten för lägre respittal – träna mer!
Framgångsrik SRS-kappsegling är varken komplicerat eller dyrt. Det finns inga krav på att båten ska mätas in av en mätperson, vägas med elektronisk våg eller att en standardbåt måste ha ett mätbrev för att kunna delta i en SRS-kappsegling. Så länge det inte gäller högsta nationella mästerskapsnivå.
- Fall inte i fällan att försämra båtens prestanda bara för att sänka båtens respittal. Det skapar sällan gladare båtar eller besättningar. Övning och träning är bästa sättet att ”optimera” sin båt och besättning, avslutar Patrik och fortsätter:

- Det finns alltid båttyper som har lättare eller svårare att hävda sig i vissa förhållanden än andra, men över en period med varierande förhållanden finner man alltid de mest kompetenta besättningarna i täten. Precis som kappsegling i entypsklasser så fäller till slut besättningens kunskap och förmåga avgörandet i hur effektivt man tar sig från start till mål.

Samarbetspartners

  •  
  • Svenska sjö logotyp
  • Ackerts reklamproduktion
  • Ackerts reklamproduktion


Annonser

 

Postadress:
Svenska Seglarförbundet
Af Pontins väg 6
115 21 Stockholm

Besöksadress:
Af Pontins väg 6
115 21 Stockholm

Kontakt:
Tel: 084590990
E-post: This is a mailto link

Se all info