Hoppa till sidans innehåll

Partnerskap möjliggör

19 MAJ 2018 08:00
"Vi har gemensamma målsättningar i att öka uppmärksamheten kring och stärka intresset för vår idrott" skriver Anders Selling, ordförande i Svenska Seglarförbundet i sin krönika om partnerskap.
  • Skapad: 19 MAJ 2018 08:00

Foto: Daniel Stenholm

Optimist för havet är ett intressant och viktigt projekt på flera sätt. Havet är seglingens arena och vi har ett självklart intresse av att bevara och utveckla möjligheterna för vår miljö. Svensk segling skall såklart vara en drivande kraft för att minska nedskräpning och påverkan på våra vatten och öka medvetenheten bland oss alla om vad som krävs. Genom ett enastående partnerskap mellan Svenska Seglarförbundet, Svenska Sjöräddningssällskapet, Håll Sverige Rent och Postkodlotteriet driver vi nu ett flerårigt projekt för just detta. Det intressanta är att just denna typen av engagemang, som både skapar uppmärksamhet och engagemang hos många, även attraherar sponsorer och ger positiva effekter på vår förmåga att öka intresset för vår idrott och främja aktiviteter för både stora och små.

Inom seglingen kan vi lära av detta och utveckla våra samarbeten mellan aktörer, såväl förbund, distrikt, klubbar som kommersiella aktörer. Vi har gemensamma målsättningar i att öka uppmärksamheten kring och stärka intresset för vår idrott. Gemensamt har vi möjligheten att göra det attraktivare för större sponsorer att bli parters till seglingen. Vår utmaning idag är att varje större sponsor utgår från en målgruppsanalys och har som mål att nå ut nationellt.

Som enskilda klubbar och evenemang har vi svårt att attrahera partners annat än i liten skala på lokal nivå och att i dag tänka i termer av sponsorskap som finansiella bidrag fungerar inte. Vi som idrott måste förstå hur vi skapar värde för en sponsor lika väl som hur denne skapar värden för idrotten. Ekonomiska medel är viktiga men det är lika viktigt att en sponsor kan bidra till att utveckla vår verksamhet genom marknadsföring, tjänster och delaktighet. Seglingen representeras av en målgrupp som är relevant för många potentiella sponsorer och med partnerskap kan vi också bli en allt mer relevant samarbetspartner på nationell nivå.

Min vision att vi i framtiden kan utveckla våra samarbeten och skapa ett gemensamma erbjudanden inom ramen för Svensk Segling som skapar allt bättre förutsättningar för såväl landslag, klubbar och enskilda evenemang.

Anders Selling
Ordförande, Svenska Seglarförbundet

Skribent: Anders Selling
Epost: This is a mailto link

Samarbetspartners

  • Allen
  • SPL_logo_2013_FC
  • Svenska sjö logotyp
  • Ackerts reklamproduktion
  • Ackerts reklamproduktion

Annonser

 

Postadress:
Svenska Seglarförbundet
Af Pontins väg 6
115 21 Stockholm

Besöksadress:
Af Pontins väg 6
115 21 Stockholm

Kontakt:
Tel: 084590990
E-post: This is a mailto link

Se all info