Hoppa till sidans innehåll

Fler jollar i SRS

13 MAJ 2020 08:00
Med SRS-systemet kan olika kölbåtar tävla mot varandra på lika villkor – vilket kölbåtsseglare ägnat sig åt i decennier. Nu finns en utökad SRS-lista för jollar och flerskrovsbåtar som ger större möjligheter för dessa klasser att segla SRS.
  • Uppdaterad: 12 MAJ 2020 09:58

Bild: Med en utökad SRS-tabell för jollar blir det enklare för de olika klasserna att tävla mot varandra på lika villkor.

SRS är ett sätt att kunna kappsegla mot andra båttyper på ett meningsfullt sätt. Trots att olika båttyper är olika snabba beroende av storlek och hur mycket segel de har, kan man beräkna hur snabb en båt borde vara i jämförelse med en annan.

Beräkningen av en båttyp ger en siffra som man använder för att multiplicera den tid det har tagit att segla banan. Har man en snabb båt har man ett större tal så att den kompenserade tiden blir längre jämfört med en mindre snabb båt med lägre tal.

Denna typ av respitsegling har många kölbåtsseglare ägnat sig åt under decennier eftersom det finns så många olika båttyper, men sällan tillräckligt många av samma sort så att man kan kappsegla mot likadana båtar.
Det är dock inte lika välkänt att det finns motsvarande respittal för flerskrovsbåtar och jollar. Svenska Seglarförbundets SRS-kommitté har jobbat på hårt under vintern för att öka antalet typer av jollar i SRS-tabellen, som nu innehåller många fler jollar än tidigare.

Alla kan vara med och kappsegla
Därmed blir det enkelt att inkludera alla jollar, kölbåtar och flerskrovsbåtar i klubbens respitseglingar. I vissa fall kan man segla alla på en gång, i andra fall med olika starter. Det kan ibland vara vanskligt att blanda dessa tre olika typer av båtar i samma resultatlista eftersom de kan uppträda väldigt olika i olika förhållanden. Samtidigt är det viktiga att alla kan vara med och segla. Det behöver inte alltid vara så allvarligt. Ibland kan man segla respitsegling med bara jollar, men alla jolletyper tillsammans. Ibland kan man segla en traditionell kryss-länsbana mellan bojar, en annan gång en ”djungelbana” runt öar eller fasta sjömärken. Antingen kör man en regelrätt startlinje, en annan gång en Le Mans-start från land som innefattar sjösättning eller att fiska upp draggen.

Respitsegling kräver dock en liten insats med att kalkylera resultaten och till detta finns det enkla verktyg på www.svensksegling.se

Skribent: Patrik Erlandsson 
Epost: This is a mailto link

Samarbetspartners

Annonser

 

Postadress:
Svenska Seglarförbundet
Af Pontins väg 6
115 21 Stockholm

Besöksadress:
Af Pontins väg 6
115 21 Stockholm

Kontakt:
Tel: 084590990
E-post: This is a mailto link

Se all info

Lär dig segla i sommar!

En upplevelse för livet!

Läs mer
och boka!

Svenska seglarförbundet
Läs mer