Lady Helmsmanklubben är klassförbund för de tre entypsklasserna Lady Helmsman, Lady GT och Lady II. När Lady Helmsman premiär visades på Allt för Sjön 1976 såldes 35 exemplar på mässan trots att inte en enda båt sjösatts. Cirka 185 båtar byggdes under 70-talets senare hälft. Ett 60-tal exporterades och det finns med andra ord ungefär 125 båtar i Sverige. I slutet av åttiotalet byggdes ett tiotal båtar i 'GT'-version med högre rigg och modifierat roder. På senare tid har ett tjugotal original Ladies riggats upp med större stor och större självslående fock enligt klassregeln för Lady II. Några original Ladies har också byggts om till Lady GT.
Skrovets djupa V-form ger båten mjuka och lugna rörelser i sjön. Hon går bra i havssjö och är rätt torr även på kryss. Den djupa V-botten ger en extremt kursstabil båt, på gott och ont. Ladyn är ingen vinnare i snabba slagdueller, men i gengäld seglar hon mer eller mindre själv när seglen är rätt skotade.
Många Ladies seglar i Stockholmstrakten, men det finns båtar spridda längs hela kusten och i de stora sjöarna. Klasserna tilltalar numera mer livsnjutare än kappseglare, men fortfarande ser man Ladies i resultatlistor från större seglingar.

Båtfakta:
Längd ö.a. 12,10 m
Längd v.l. 9,48 m
Bredd 2,69 m
Djupgående 1,75 m
Deplacement 4.700 kg
Antal kojer 6
Ruffhöjd 1,8 m
Segel (Lady Helmsman)
Storsegel 27 kvm
Fock 17 kvm
Genua 32 kvm
Spinnaker 95 kvm
Klubbens hemsida www.lady-helmsman.org