En smidig livlig båt, kvickare än man skulle kunna tro. Så beskriver Pontus Jansson, fjolårets SM-vinnare, sitt val av kappseglingsbåt.
En av fördelarna med 2-Kronan är just båtens enkelhet. Även en ovan gast kan prestera på kappseglingsbanan, säger Pontus Jansson, 38 år från Härnösand.
– Därför är den perfekt för den som vill introducera en nybörjare i segling utan att denne måste prova sig fram i en egen jolle, vilket kan vara ett hinder för somliga att överhuvudtaget pröva på segling, menar Pontus som vann förra årets SM med sin dotter Lisa, 11 år.
Sedan dess lansering på 1990-talet har drygt 1 100 av dessa i Sverige designade jollar tillverkats. De flesta har sålts i Sverige, några i Norge. Många ägs av segelklubbar, studieförbund och sjöscouter. Detta märks också på kappseglingsbanorna där de allra flesta seglar klubbägda båtar. På detta sätt har 2-Kronan blivit en av de billigaste klasserna att segla i. Fjolårets SM i Uppsala är ett bra exempel på hur man oavsett privatekonomi kan satsa på kappsegling, då ställde enbart klubbägda båtar upp.
”Torrare än en Laser och mycket
roligare än en kölbåt.”
Pontus Jansson.
Sprinttävlingar med 2-Krona är mycket populära. Konceptet påminner lite om matchracing. Man seglar så kallade heats med båtar som lånas på plats. TB-Sjösport Cup är ett sådant återkommande populära arrangemang i Uppsala, ett annat är Ulvöregattan i Örnsköldsvik.
2-Kronan kappseglas utan spinnaker; focken saxas i lovart på länsen. Trimmöjligheterna är av det enklare slaget så fokus hamnar på taktik och båtkänsla. Denna enkla båthantering leder också till att man kan kappsegla i olika konstellationer. Föräldrar kan segla med sina barn, tjejer med killar, äldre rutinerade seglare med nybörjare. En del mindre juniorer väljer också att segla på tre för att orka hänga ned båten när det friskar i. 2-Kronan är spridd över hela landet men centrum för 2-Krona har blivit Ekoln utanför Uppsala, där fyra av de fem mästerskapsseglingarna sedan 2005 har seglats.
– Den är torrare än en Laser och mycket roligare än en kölbåt, avslutar Pontus Jansson.
2-Krona Design: Krona Boats Längd: 4,63 m Bredd: 1,69 m Djupgående: 1,0 m Storsegel: 7 kvm Fock: 3kvm Mast: 6,1 m Vikt: 160 kg Pris: cirka 63 000 kronor (inkl. standardutrustning) Tillverkning: Krona Boats, Marstrand Segel: cirka 7 300 kronor för fock och storsegel Lämplig besättningsvikt vid kappsegling: 120-150 kg
|