Hoppa till sidans innehåll

Förbundet uppdaterar sitt utseende

08 APR 2020 10:47
För att nå förbundets vision Segling tillgänglig för alla och få fler seglare har Svenska Seglarförbundets styrelse och kansli under året arbetat med att tydliggöra förbundets roll och erbjudande. Vilket bland annat resulterat i nytt utseende.
  • Uppdaterad: 08 APR 2020 12:32

Foto: Arveforce

- Att vi nu uppdaterar hur vi syns och ser ut ligger i linje med strategin att göra segling tillgänglig för alla. Det kommer att bli enklare att känna igen oss i tryck, sociala medier, i rörlig media och live på både vatten och land. Jag är väldigt nöjd att vi fått fram en så attraktiv och enkel grafisk profil och en minimalistisk logotyp som kan användas överallt. Det kommer att stödja vidareutvecklingen av Svensk Segling, säger Svenska Seglarförbundets ordförande Anders Selling.

Idrottsrörelse i förändring  från elitfokus till idrott för alla
Svenska Seglarförbundet är, tillsammans med en stor del av den övriga idrottsrörelsen, i en fas av stark förändring. I idrottens strategi 2025 har vi tillsammans med andra idrottsförbund fattat ett gemensamt beslut om att vi ska verka för att alla som vill ska kunna idrotta i förening hela livet, med fokus på glädje och utveckling. I korthet innebär det att vi går från ett tydligare elitfokus till en vision om segling tillgänglig för alla, vilket betyder att vi vill att fler – med olika bakgrund och förutsättningar – ska upptäcka idrotten segling. Som ett led i att lyckas har Svenska Seglarförbundets styrelse och kansli under året som gått arbetat med att tydliggöra erbjudandet och den nya rollen som visionen innebär.

Arbetet har bland annat landat i löftet ”Vi hjälper seglare utvecklas hela livet”, vilket förtydligar vår gemensamma roll i seglarsverige. Att få seglare, ledare och funktionärer att utvecklas i sin idrott, oavsett nivå. Men arbetet har också inneburit en översyn av förbundets kommunikation.

- Vi vill bli fler seglare och då måste vi även jobba för att få nya målgrupper att upptäcka oss. Men för att nå ut till fler, så måste vi kommunicera på ett nytt sätt. Vårt utseende måste följa med i tiden för att vi ska kännas relevanta. Även för att företag ska uppfatta oss som en attraktiv partner. Det känns helt rätt att kunna lyfta förbundets utseende nu i samband med kommande OS-år. En tid som är viktigt för oss på många sätt då vårt framgångsrika landslag hamnar i strålkastarljuset och förbundet får chans att synas bredare och locka fler nyfikna att pröva segling, säger förbundsdirektör Marie Björling Duell.

Färger och manér ska skapa igenkänning
De svenska färgerna från förbundets tidigare logotyp som också kan symbolisera sol och hav, finns kvar men logotypen får i övrigt ett helt nytt utseende. Till den nya logotypen finns ett tydligt manér som färger och mönster som ska skapa en stark och snabb igenkänning till förbundet och logotypen. Tanken är också att undervarumärken som förbundets olika evenemang, ska få ett liknande utseende för att kunna samspela och stärka hela Svenska Seglarförbundets verksamhet.

Det nya fasas in under 2020
Det nya utseendet kommer att successivt fasas in under året och gammalt material fasas ut.
- Vi började med vår Verksamhetsberättelse som fick en "touch" av det nya och som skickades ut sista veckan i mars till alla våra klubbar, klassförbund och distrikt med en hälsning från Marie. Vi har just anpassat vår webbplats och fortsätter successivt med att fasa in det nya i digitala kanaler men också se över presentationer, dokument och våra olika undervarumärken, säger Marit Söderström Nord som är kommunikationsansvarig. För exempelvis SSF Seglarskola så kommer vi att lägga ut det nya när det är klart i vår webbshop och det är inget krav på att uppdatera utan man kan byta när behov finns.

Se och hör mer om det nya utseendet

Samarbetspartners

Annonser

 

Postadress:
Svenska Seglarförbundet
Af Pontins väg 6
115 21 Stockholm

Besöksadress:
Af Pontins väg 6
115 21 Stockholm

Kontakt:
Tel: 084590990
E-post: This is a mailto link

Se all info