Hoppa till sidans innehåll

Respitregler


Det är inte möjligt att tillmötesgå seglares mycket varierande krav på kostnader, precision etc. med ett enda respitsystem. Därför finns respitsystem för olika nivåer och ambitioner. Tanken är att varje seglare ska kunna välja den typ av system som passar honom eller henne bäst.

SRS
SRS-systemet är ett svenskt respitsystem och det är baserat på båttypsjämförelser, statistik och allmän kunskap om våra vanligaste båttyper. Båtägare ansvarar för att båten stämmer med specifikationen för båttypen eller SRS-mätbrevet. SRS administreras av SSF:s Tekniska kommitté.

IRC
Ett engelskt respitsystem som administreras av RORC, och det är utvecklat från det tidigare Channel Handicap System, CHS. I 1997 döptes systemet om och namnet ändrades till IRC. Samtidigt introducerades ett nytt system, avsett för rena 'racers' som fick namnet IRM. Den 31 december 2007 la RORC ner IRM. IRC används i dag i 32 länder och drygt 6000 båtar tar årligen ut mätbrev.

ORC Int
ORC International, (f.d. IMS) och ORC-Club är respitsystem som internationellt administreras av Offshore Racing Congress (ORC), i Sverige av Havskappseglingsförbundet. För att få ett ORC Int.-mätbrev krävs omfattande mätningar av skrov, segel och rigg såväl på land som i sjön. Båtar som redan är skrovmätta klarar sig med något enklare mätningar.

ORC Club
För att få mätbrev för ORC Club är krävs ingen mätning av mätman, ägaren kan själv mäta sin båt. Båtägaren ansvarar för att inlämnade uppgifter är korrekta. Systemet baseras på IMS och administreras i Sverige av Sv Havskappseglingsförbundet

Uppdaterad: 16 JAN 2017 22:02
Skribent: Göran Olsson
Epost: This is a mailto link

Samarbetspartners

  • Musto Sebago 09
  • SPL_logo_2013_FC
  • SvSj_mina-villkor

Annonser

 

Postadress:
Svenska Seglarförbundet
Af Pontins väg 6
115 21 Stockholm

Besöksadress:
Af Pontins väg 6
115 21 Stockholm

Kontakt:
Tel: 084590990
E-post: This is a mailto link

Se all info