Hoppa till sidans innehåll

Stärk klubbens kommunikation 2019

07 JAN 2019 15:12
Att annonsera på Facebook för att få fler till seglarskolan och att jobba mer aktivt med sin kommun är två tips som Johan Sjöstrand, domare och platsutvecklare på Attraktiva Oskarshamn ger till klubbar för ett mer framgångsrikt 2019.
  • Uppdaterad: 07 JAN 2019 15:12

När Johan Sjöstrand inte är ute och dömer kappseglingar eller projektleder JrCup i Marstrand arbetar han med att stärka Oskarshamn som destination. På Seglarträffen delade han med sig av sina bästa tips. 

6 tips för en bättre Facebooksida
De flesta klubbar har en Facebooksida men hur gör man ett bra inlägg? Johan tog bland annat upp vikten av att ha en bra bild eller videoklipp för att få så hög uppmärksamhet som möjligt men även att inte kopiera in en länk i inlägget från en annan sida exempelvis från en webbsida.
- Facebook har så kallade algoritmer som innebär att olika inlägg rankas beroende på hur de är utformade. Rankingen styr hur och för vilka inlägget visas. Facebook betygsätter foton och videoklipp högst följt av länkar och enkel text sist, säger Johan.

Det innebär exempelvis att fler kommer att se inlägget om man laddar upp en film direkt på sin Facebooksidan jämfört med om man klistra in en Youtube länk.

Johan uppmanar också klubbar att använda möjligheten att annonsera på Facebook exempelvis för att marknadsföra sin seglarskola.
- Det är enkelt och kostar inte så mycket. Man kan prova sig fram med olika målgrupper och se hur det funkar, säger Johan.

Är kappsegling intressant för en destination?
I sitt jobb på Attraktiva Oskarshamn ser Johan möjligheter för klubbar att på ett bättre sätt samverka med sina kommuner för att stärka dem som destination.
-Som klubb kanske man inte tänker att en kappsegling med ett 20-tal båtar kan generera intäkter för en kommun. Men etablerar man en bra dialog men sin kommun och börjar tänka i gästnätter och hur mycket besökarna spenderar blir det snabbt intressant, säger Johan.

Oskarshamn är värd för USM i Matchracing 2019 med 12 deltagande team vilket genererar cirka 70 gästnätter. Genom att göra evenemanget publikt med speaker och segling nära land blir det ett spännande event för kommunen och dess innevånare. En regattamiddag på kvällen är en uppskattad intäkt för den lokala krögaren.  

Dokumentationen från Johans presentation.
All dokumentation från Seglarträffen 2018.

Skribent: Marit  Söderström Nord 
Epost: This is a mailto link

Samarbetspartners

  • Musto Sebago 09
  • SPL_logo_2013_FC
  • SvSj_mina-villkor

Annonser

 

Postadress:
Svenska Seglarförbundet
Af Pontins väg 6
115 21 Stockholm

Besöksadress:
Af Pontins väg 6
115 21 Stockholm

Kontakt:
Tel: 084590990
E-post: This is a mailto link

Se all info