Hoppa till sidans innehåll

Förbundet i media under 2018

27 DEC 2018 08:30
Under året har vi på Svenska Seglarförbundet haft möjlighet att på för oss ett helt nytt sätt, följa vad media skriver om vår verksamhet. Ett mål med mediebevakningen är att stärka bilden av förbundet och svensk segling.
  • Skapad: 27 DEC 2018 08:30

– Sedan i maj har vi fått bättre koll på vad som skrivs om oss och vilken bild som förmedlas. Det ger oss möjlighet att utvärdera och utveckla vårt arbete med media men också att stärka bilden av Svenska Seglarförbundet och svensk segling, säger Marit Söderström Nord, kommunikationsansvarig på Svenska Seglarförbundet.

I tjänsten ingår tre så kallade sökprofiler som "laddas" med ett antal sökord. Tjänsten söker av all media och sorterar ut det som innehåller någon av våra sökord oavsett om det är TV, radio, tryckt media eller digitalt.
– Vi har valt Allsvenskan och SWE Sailing Team som vi vet att det skrivs mycket om och som är viktiga för oss att utveckla både för kännedomen om segling men även för att vara attraktiva samarbetspartners. Den tredje profilen kan vi använda för olika kortare events eller sökningar under året, säger Marit och fortsätter:

– Förutom intresset för våra elitseglare och SWE Sailing Team är det roligt att se det genomslag vi har lokalt/regionalt för Allsvenskan där både klubbar och arrangörer får fin respons på sitt mediearbete.

Så ser resultaten ut för 2018:
Mediaexponeringen under 2018 (se diagrammet nedan) visar mycket tydligt att det som säljer bäst är när svenska landslaget är ute på stora mästerskap. Har de sedan framgångar så blir det extra mycket. I maj arrangerades både Laser-EM och 470-EM och vid 470-EM blev det till och med svenskt guld genom Anton Dahlberg och Fredrik Bergström. I augusti arrangerades ett samlat VM för samtliga OS-klasser och det fick givetvis stor uppmärksamhet i svensk media. Statistiken nedan visar antalet artiklar både i print och på webben:


Totalt under året fick vi drygt 1 500 artiklar i de tre ämnena Swe Sailing Team, Allsvenskan och Mästarnas Mästare. Och Swe Sailing Team/landslaget dominerade med 82 procent av artiklarna:



Tittar vi sedan närmare på var vi blir publicerade så är det webben som dominerar med 75 procent. Det här är ”Medieexponering per mediekanal”:

Avslutningsvis kan vi konstatera att vi totalt hade närmare 100 miljoner (98,2 för att vara exakt) läsare under 2018 som fördelade sig så här under årets månader:

Skribent: Mats Olsson
Epost: This is a mailto link

Samarbetspartners

Annonser

 

Postadress:
Svenska Seglarförbundet
Af Pontins väg 6
115 21 Stockholm

Besöksadress:
Af Pontins väg 6
115 21 Stockholm

Kontakt:
Tel: 084590990
E-post: This is a mailto link

Se all info