Hoppa till sidans innehåll

Utmaningen: bredda verksamheten och locka fler till segling i Sundsvall

28 AUG 2018 07:00
De hade lösningen på problemet klart för sig, att få fler som intresserar sig för Segling. Att erbjuda seglarskolor och göra seglingen mer tillgänglig. Sundsvall-Njurunda Båtklubb berättar här om sin satsning!
  • Uppdaterad: 28 AUG 2018 10:00

Vi hade en tydlig vision, att få fler som intresserar sig för segling. Vi ville erbjuda seglarskolor och göra seglingen tillgänglig. Mycket enligt de nya idéer och visioner som Seglarförbundet presenterat och inspirerat till.

Sundsvall-Njurunda Båtklubb har under en längre tid haft jolle-seglarskola med optimist och laser. Här var kärnan till något större. Men frågorna var många:
Hur skulle vi kunna gå tillväga för att bredda verksamheten? Vilka ledare hade vi?
Hur skulle vi nå ut med vårt budskap? Hade vi material (tillräckligt med båtar, i vilket skick?). Sulle vi kunna locka våra erfarna klubbmedlemmar att dela med sig av sina kunskaper utan att de skulle känna det som en belastning?

För att göra en lång historia lite kortare så inventerade vi våra materiella resurser:

  • J80 som lånats av grannklubben restaurerades.
    Skurade och fräschade upp invändigt efter många år på land. Gelcoatskador lagades och skrovet polerades upp. Storskotsarrangemanget lagades med nya delar och nya travare syddes i storseglet. Slutligen dekaltrimmades J80-båten och döptes till SCHACK MATT. Vi tänkte att detta tilltag skulle göra båten mer attraktiv och häftig och väcka intresse både hos klubbmedlemmar och ge seglarskoleverksamheten en "tuffare" framtoning.
  • Vi inventerade optimistjollarna och köpte nya vindpilar som var trasiga på flera av jollarna.
  • Vi investerade i två torrdräkter för att ha till instruktör och för utlåning till vuxen eller ungdom som vill prova lasersegling.
  • Vi hittade också en fullt utrustad, men trasig Mirror-jolle i skjulet. Det har investerats glasfiber och plast för att lappa ihop botten och få en två-personers jolle till seglarskolans flotta.

Foto Maria Lyth
Foto: Maria Lyth

En av de viktigaste investeringarna vi gjort i år är att satsa på marknadsföringen. Här har vi lagt ner både tid och pengar.

  • Snickrat ihop 3st reklamplakat som placerats ut lätt synliga för biltrafikanter.
  • Delat ut reklam för seglarskola till både företag och allmänna instanser (kulturhus, bibliotek, skolor).
  • Anförskaffat adressregister för riktad inbjudan till seglarskola som skickats till barn i vår klubbs närområde.
  • Bjudit in Scoutkårens alla ungdomar i alla åldrar till en prova-på dag där alla fick prova segla jolle, segla kölbåt och paddla kanot.

Vi kan summera säsongen hittills med att vi lyckats öka seglarskolan för barn från fjolårets 3 nya seglare till årets 14 nya elever. Vuxenseglarskolan (J80) har också varit fullbokad, där har vi totalt utbildat 12st, varav 6 helt nya klubbmedlemmar hittills i år.

Till detta har vi även kunnat genomföra några seglings-events som hos företagen kan tillskrivas friskvårdskontot. Kanske kan även detta locka fler att börja segla själva.

Genom att prata med klubbmedlemmar har vi förmedlat gastar och vidgat klubbmedlemmarnas kontaktnät med varandra. Detta har gett möjlighet till att fler kan delta på seglingarna (de får ihop en besättning) och att jolleungdomarna får en inkörsport även till kölbåtssegling.

Det bidrag som vi fått genom Utmaningen har absolut varit en stor hjälp i vårt arbete. En av förutsättningarna för att bygga en verksamhet är pengar. Vi vill ge ett stort tack till Postkodslotteriet som gett oss medel att genomföra våra idéer och mildra hålen i kassan efter våra satsningar. Vi ser fram emot den fortsatta säsongen och kommer att fortsätta vår satsning på utbildning, material och gemenskap.
Kul ska det vara!

// Anna-Lena Nilsson
Sundsvall-Njurunda Båtklubb

Samarbetspartners

  • Musto Sebago 09
  • SPL_logo_2013_FC
  • SvSj_mina-villkor

Annonser

 

Postadress:
Svenska Seglarförbundet
Af Pontins väg 6
115 21 Stockholm

Besöksadress:
Af Pontins väg 6
115 21 Stockholm

Kontakt:
Tel: 084590990
E-post: This is a mailto link

Se all info