Hoppa till sidans innehåll

Köpguide


X-99, mycket båt för pengarna, en äkta familjeracer

Fortfarande en konkurrenskraftig båt som går att både familje- och kappsegla med 2-6 personer. 

X-Yatch i Haderslev på Jyllands sydostkust som byggt båten anses vara ett av världen bästa båtvarv. Ändå bör man vid köp av en 10 - 30 år gammal båt vara noggran. Här följer en del saker att tänka på.

Flera årsmodeller, prisbild

Priserna på en Mk1 varierar från ca 200 tsek för en hel men lågt utrustad båt från mitten 80-talet till ca 500 tsek för en välutrustad Mk2 från 2000-talet. I grunden kan en uppdaterad Mk1,a konkurrera på en kappsegling med en Mk2,a men ändå skall dessa båtar ha olika prissättning.  Dock mäter alla versioner in i samma strikta entypsregel. Läs under Fliken Klassregel

IMG_4369 crop

Bra och tätt skrov, bra segel liksom dynor, Mk2 trim, kyl, värmare, bra rigg och Dyneemafall & -skot, GPS & instrument, bra motor osv drar upp priset. Hur fräsch båten är påverkar förstås priset, men är ju lätt att fixa med lite rubbing och färg.

Det som är viktigtigast är att båten strukturellt är bra. Att låta besiktiga båten före köp är en bra idé. Svenska seglarförbundet kan hjälpa till med kontakt till behörig besiktningsman.

Prisstatistik på Sailguide

Skrov & däck

X-99 skrovet är en sk. Sandwichkonstruktion. Vid dåligt tätade genomföringar kan fukt  ha trängt in varvid distansmaterialet som är i Divinylcell eller Balsa (ruffen) som sugit upp vatten, liksom skrovet som är byggt i Polyester. Detta ger ett mjukt och tungt skrov. Känsliga punkter kan vara vid däcks- och skrovgenomföringar av olika slag, men även framför kölen. Man kan använda en fuktmätare, går att hyra exemeplvis. Ett annat sätt är att knacka försiktigt på skrov och däck med en liten hammare för att höra ljudskillnader som är ett tecken på delaminering.  

En X99 är en lättviktsracer och tål därför inte som fenkölade båtar kraftiga grundkänningar utan skador. Båtar med stålram tål smällar bättre, men vid kraftig påkänning kan ramen bli sned, varvid kölen kan bli sned. En Mk1 är känsligare men också lättare att laga vid grundstötning. Sprickbildningar i kölens aktre infästning & bultar är också ett tecken på grundstötning. En oproffsig lagning drar ned priset.

Som på de flesta båtar blir det såsmåningom glapp i rodret. Det är relativt enkelt att byta det övre roderlagret som är tillverkat i Delrin. Det nedre kräver ett proffs eller en händig person.  

De tidiga X-99 hade en enkel fönsteramkonstruktion som ofta läcker vatten. Bäst är att montera om med nya bra fönsteramar samt täta noggrant. Detta är inte unikt för X-99,an. Läckande fönster är vanligt och avslöjas exemeplvis av missfärgningar på dynorna eller teaktaket.

Tidiga båtar hade inte sk. Tie Rods, dvs. inre vant som från fallblocken på däck tar ned lasterna från fallen till själva masten, monterade inne i förpiken. Finns inte dessa Tie Rods kan ruffskottet lyftas från skrovet varvid man får sprickor här. Det är mycket enkelt att eftermontera Tie Rods.  

 Segel & rigg, trim & tågvirke

Vad gäller segel har X-99,an enligt klassregen fock & storsegel i Dacron och genua 1 i Aramid (Kevlar eller Technora) samt en läns- och en hård/lättvind spinnaker tillika reacher. Entypseglen kostar från ca 20 tsek till 30 tsek.

Vad som naturligtvis är viktigt för att kunna utnyttja fina segel är att rigg, fall och skot är av bra kvalitet och är fräscht. Dimensioner och kvalitet är specicerat i klassregeln. Vad som bör vara bytt på en äldre Mk1 är vantskruvarna till övervanten liksom förstaget och dess vantskruv. Backstagsblocken kan också¨behöva en genomgång. En del båtar har Harken eller Tuff Luff förstagsprofiler. Många bankappseglare föredrar dock vanliga hakar i förseglet.

Fall, skot mm bör vara Dyneema av bra kvalitet, och bör bytas samtidigt som man byter segel. På en gammal Mk1,a bör avlastarna vara bytta då gamla ofta "rappar". Däckslayouten har utvecklats genom åren och idag är alla toppbåtar i princip konfigurerade som Mk2,orna. 

Motorn

På äldre båtar kan motorn vara ett problem. X99 Mk1 har Bukh 10 hk dieselmotor som i regel var sjövattenkyld. Det är en driftsäker motor som använts som motor för livräddningsbåtar. Bukh tillverkar dock inte motorn längre. Det går att få tag på vissa reservdelar. Var därför extra noggrann och kolla upp motorn på en Mk1 ordentligt. Johan Hansson är serviceman på Bukh i Stockholm https://www.facebook.com/hansonmarin/ 

Flera ägare av Mk1,or har skött sina motorer exemplariskt, renoverat toppen, bytt ventiler, bytt bälgen till drevet osv.        

Mk 1 1/2 och Mk2 orna, från 1990 och nummer 300 ungefär har Volvo Penta 10 hk dieselmotor som standard. Alla modellerna har Volvo Pentas 110 drev.  

Några X-99 Mk1 har försetts med nya motorer från ex. Volvo, Lombardini, Yanmar, Solé m.fl.

Utrustning

Utrustning är dyrt i butiken men värderas inte alltid så högt vid båtköp. 

Information

X-99,an är relativt väldokumenterad och det finns exempelvis Polardiagram/tabeller, trimguider mm från flera segelmakeri eller toppbesättningar. Det finns också en del företag som specialiserat sig på reservdelar som roderlager, fönsterramar, luckor mm för båttypen.  

Det finns flera hemsidor och Facebookgrupper för X99,or. Se under fliken Länkar.

Blocket

Text: Kenneth Höglund, Jakob Heide

Uppdaterad: 15 AUG 2017 22:38 Skribent: Jakob Heide & Kenneth Höglund
Epost: Adressen Gömd

Postadress:
Svenska Seglarförbundet
Af Pontins väg 6
115 21 Stockholm

Besöksadress:
Af Pontins väg 6
115 21 Stockholm

Kontakt:
Tel: 084590990
E-post: This is a mailto link

Se all info