Hoppa till sidans innehåll

Väder


För att lyckas på kappseglingsbanan krävs det att seglaren behärskar många olika displiner. Boathandling, taktik och strategi är några, väder är en annan. Här följer några väderlänkar och tider som kan vara till god hjälp.

SMHI
Lyssna på väderrapporter (SMHI - Sv Radio)
Danmarks Metrologiske Institute (DMI)
WindGURU

VÄDERTIDER I RADIO (SMHI)
05.55 P1 alla dagar
08.05 P1 alla dagar, under perioden 20/12-30/4 med speciella uppgifter om fjällen
13.00 P1 alla dagar
21.50 P1 alla dagar, måndag och torsdag med femdygnsprognos.

VHF: Stockholmradio sänder kustväderrapporter kl. 8.30 och 16.30.

Generellt om höstväder på sjön
September är första höstmånaden, även om sommaren kan dröja kvar länge än, framförallt i södra Sverige. I genomsnitt börjar hösten i fjällen och större delen av Lappland redan under augusti, för att sen fortsätta söderut. I slutet av september brukar hösten ha nått hela Svealand och även de inre delarna av Götaland. Nätterna blir kyligare, och kring höstdagjämningen blir det snabbt allt mörkare. Dimmor och dimmoln ligger kvar längre.

Det är ganska vanligt att en första höststorm dyker upp i slutet av augusti, annars gör den det ganska säkert under september. Tre av fyra år blir det storm längs någon av våra kuster i september.

Oktober inleds ofta, precis som maj med tre olika årstider i Sverige.

Höst i större delen av landet, men i norra fjällen vinter. Fram till mitten av oktober är det inte ovanligt att sommaren håller sig kvar utmed Götalands kuster. Enstaka dagar m sensommarvärme förekommer även i övriga delar av vårt långa land. Det brukar kallas Brittsommar, eftersom det inträffar kring Birgittadagen, den 7e oktober. Dessa temperaturvariationer gör att oktober är en lömsk månad med varierande vindar och väder. Ofta kommer också den första frosten i oktober.

November är ofta solfattig speciellt när sydvästvindar råder  vilket för med sig fuktig luft med moln och regn från Atlanten.

Om det blåser från nordväst blir luften torrare, men kallare. Eftersom hösten en period där kallare luft tränger på och det kan råda vinter i Norrland medan hösten kämpar emot i söder, uppstår temperaturskillnader i lufthaven och fronter bildas mellan de kalla och varma områdena. I dessa zoner uppsår lågtryck som sedan driver fronterna -ofta på en bana österut över Skandinavien. Då temperaturskillnaderna ibland kan vara mycket stora, uppstår stora tryckskillnader och lågtrycken blir djupa med friska till hårda vindar som följd. I samband med fronterna blir det ofta några timmar med ihållande regn och ganska dålig sikt (oväder!).

Sjöar och hav är varma. På hösten är vattnen oftast varmare än luften, eftersom de kyls av mycket långsamt och fungerar som värmemagasin. Detta gör att skiktningen blir omvänd jämfört med våren, dvs den är snarare mer labil över hav än land. Detta får till följd att det bildas cumulusmoln och framför allt att det regnskurar och åska får energi över ett uppvärmt hav/sjö. Labilare luft ger också lite mindre friktion för gradientvinden, varför motursvridet inte blir lika stort som vid stabil skiktning. Vindarna från högre nivåer har alltså lite lättare att tränga ned till lägre nivåer. Detta kan också göra att vinden upplevs ostadigare/lynnigare eller mer lekfull, hur man nu vill se på det.Dessutom är sjöbrissituationer är mycket ovanligt, just på grund av att vattnen håller relativt höga temperaturer. Landbrisen däremot kan få lite större genomslag, speciellt i början på hösten då temperaturskillnaden lätt uppnår 10 grader tidigt på morgonen när land kylts av som mest.

På hösten kan det uppstå dimma i form av sjörök, då kall luft breder ut sig över hav eller sjöar /vattendrag. Sjörök är ofta relativt begränsad i utbredning, och den stannar normalt inte någon längre period.

Uppdaterad: 11 DEC 2015 13:34

Postadress:
Svenska Seglarförbundet
Af Pontins väg 6
115 21 Stockholm

Besöksadress:
Af Pontins väg 6
115 21 Stockholm

Kontakt:
Tel: 084590990
E-post: This is a mailto link

Se all info