Hoppa till sidans innehåll

Mälar 22 & 30


Mälarbåtarna - pigga 84-åringar

De klassiska vackra linjerna gör att många vänder på huvudet och kastar ett extra öga på M-båtklassens olika modeller. Mälarbåtarna har länge varit populära kappseglingsklasser och både M30 och M22 har årligen över 20 båtar på startlinjen i Svenska Mästerskap. Vackra startfält med båtar som fortfarande har förvånansvärt bra seglaregenskaper.

M:et i klassnamnet står för Mälarbåt och det var där, i Mälarens Seglarförbund, som allting började för cirka 80 år sedan. Det har genom åren blivit fyra storlekar; M15, M25, M30 samt M22, som var den första modellen som konstruerades år 1929. Mälarens Seglarförbund ville då skapa en båtmodell som var snabb, rymlig, billig och nå en bred kundkrets. Man tyckte att den tidens skärgårdskryssare byggdes med allt för exklusiva material som gjorde att båtarna blev för dyra. Genom att bygga den nio och en halv meter långa M22:an i framförallt furu blev den billigare och det visade sig att konstruktionen passade både för kappsegling och för att bo i.

M22 blev snabbt populär och mellan 1930-1940 byggdes cirka 10 båtar per år. Det uppstod en efterfrågan på en något större modell och 1933 föddes M30. Systerbåtarna M15 och M25 kom senare som mer sjötåliga varianter för segling på öppet hav men ingen av de modellerna nådde lika stora framgångar som de första två som redan från början var populära kappseglingsbåtar. De två har varit SM-klasser sedan mitten av 70-talet och enligt Bo Stenström, ordförande i M-båtsförbundet, har de alltid haft omkring 20 båtar på startlinjen.
– M22 är en fantastisk konstruktion och bland de bästa långsmala båtarna som har ritats, med bra balans och egenskaper som gör den lättseglad. Den var en aktiv kappseglingsklass från start och var som störst på 60- och 70-talet. M30 är tyngre men ändå snabb och smidig för sin storlek och jag skulle säga att den aldrig varit större som kappseglingsklass än den är idag, säger Bo och tillägger att både M30 och M22 idag har omkring 30 båtar som är aktiva och tävlar i regattor.

Men vilka är det då som äger och tävlar med dessa långsmala vackra båtar? Enligt Bo Stenström är Mälarbåtarna framförallt koncentrerade i Mälardalen och östkusten även om det finns ett par exemplar i resten av Sverige och utomlands. 
– Idag är det många ungdomar som seglar M22 medans M30-seglare är äldre och det är vanligt att många av dem har återvänt till klassen efter att ha seglat större båtar. Det är väldigt kul att segla omkring i båtarna för det är många som uppmärksammar deras långsmala linjer. Runt mälaren har nästan alla äldre seglare en relation till M-båtarna.

Joakim Rodebäck, som bor i Stockholm, köpte en M22 när han var tonåring men växte upp med att segla sin fars M30 som han senare också tog över. Han har vunnit SM i båda klasserna och återvände nyligen till att segla M22 efter att ha varit borta ett par år från klassen och istället seglat bland annat Express. Han förvånades då över att båten fortfarande stod sig bra och fortfarande kändes pigg.
– Båda båtarna har en bra fartkänsla eftersom man kommer nära vattnet med de låga friborden. Jag hade inte suttit i en Mälar-22:a på länge men när jag fick chansen nyligen imponerades jag av kryssvinklarna den klarade av för att vara ritad 1929.

M30 har byggts i plast sedan mitten av 70-talet och på senare år har även två M22:or byggts i plast - en utveckling som Bo Stenström tror är viktig för klassens framtid.
– De äldre 30:orna är oftast i väldigt fint skick. När det gäller M22:orna varierar det lite mer vad gäller skicket. Att M30 började göras i plast räddade den klassen och vi hoppas att vi kan få samma utveckling med fler M22:or i plast. M-båtklassen har varit utdömd flera gånger men vi har alltid kommit tillbaka, säger Bo Stenström.

Mälar-22 
Konstruktör: Gustav Estlander
Längd: 9,5 m
Bredd: 1,8 m
Djup: 1,3 m
Vikt: 1,45 ton
Segelyta: 22 m2
Exemplar: 137
Pris: 20 000 – 60 000 beroende på skick (En plastbåt kostar cirka 250 000 att bygga)

Mälar-30 
Konstruktör: Lage Eklund
Längd: 11,5 m
Bredd: 2,06 m
Djup: 1,4 m
Vikt: 2,35 ton
Segelyta: 30 m2
Exemplar: 132
Pris: 60 000 – 170 000 beroende på skick (Plastbåtar kostar cirka 350 000 - 400 000 att bygga)

Mälar-15 har byggts i cirka 15 exemplar och Mälar-25 har byggts i cirka 70 exemplar.

Läs mer på M-förbundets hemsida.

Uppdaterad: 21 JUN 2017 11:10
Skribent: Fabian Bengtsson

Samarbetspartners

  • Musto Sebago 09
  • SPL_logo_2013_FC
  • SvSj_mina-villkor

Annonser

 

Postadress:
Svenska Seglarförbundet
Af Pontins väg 6
115 21 Stockholm

Besöksadress:
Af Pontins väg 6
115 21 Stockholm

Kontakt:
Tel: 084590990
E-post: This is a mailto link

Se all info