Hoppa till sidans innehåll

Folkbåt


Forever young

En synonym för svensk kulturhistoria är nästan 70 år gammal, men ändå en het kappseglare även internationellt.

– När jag var liten var Folkbåten en stor fin båt och jag bestämde mig ”en sådan ska jag ha”, berättar Donald Bratt, tävlingssekreterare i Svenska Folkbåtsförbundet och årets SM-mästare.

Mycket riktigt, så småningom blev det en Träfolka för Donald. I dag är han inne på sin tredje båt och har seglat ett 20-tal SM. Folkbåtens födsel var dock inte komplikationsfri. Genom Skandinaviska Seglarförbundet utlyste den kände kappseglaren Sven Salén i början av 40-talet en konstruktionstävling med riktlinjerna att konstruera en båt som skulle vara billig att bygga, vara sjöduglig och ha liggplatser för 3-4 personer. En prissumma på 1 200 kronor utlovades. Men då inget av bidragen höll måttet fick båtkonstruktören Tord Sundén i uppdrag att kombinera bidragen till en enda båt. 1942 var den första båten byggd på Arendalsvarvet och ett decennium senare fanns 400 båtar.

På 70-talet började Folkbåten byggas i plast, men behöll sitt karakteristiska kännetecken klinkbygget. Trä- och plastbåtar tävlar på samma villkor. Och har man en välskött träbåt så är den konkurrenskraftig. I alla fall bevisade en tysk deltagare det på ett SM häromåret när han tog hem segern.

Det är upp till båtägaren om han vill tävla med en aluminium- eller trämast. Folkbåten har en relativt liten segelyta och är därför mycket styv och stabil även i hårdare vindar. I England och Finland seglas Folkan även med spinnaker, men i övriga världen är det saxade segel som gäller på länsen. Det gör den också väldigt lätthanterlig för en liten besättning.

Curt Gelin skrev i sin bok ”500 segelbåtar i test” att de svenskbyggda plastbåtarna hade en ”halvdan finish.” 

– På den tiden byggdes de mer som bruksbåtar, säger Donald. Sedan har danska tillverkare, Folkebådcentralen – numera såld till Tyskland – och Brandt-Møller, tagit över produktionen och med åren fått den erfarenhet som krävs för att få fram kvalitet ända in i detaljerna. Idag är cirka 4 000 Folkbåtar byggda med de största fleeterna i Sverige, Danmark, Finland, England, Tyskland och USA. På kappseglingsbanorna i Sverige tävlar ett 30-tal Folkbåtar. De flesta av dem kommer från Stockholm och Västkusten samt några enstaka från Skåne.

Den gamla svenska konstruktionen gör fortfarande succé på andra sidan jordklotet i San Francisco Bay. Donald har själv deltagit på San Francisco Cup International Regatta förförra året, en av de mest minnesvärda tävlingarna inom klassen, åtminstone när man reser dit från Sverige. Båtar ställs till förfogande för utländska gäster. Men den mest prestigefyllda av alla är Guldpokalen, inofficiellt VM i Folkbåt. Ett av Guldpokalens kännetecken är att ett race tar mellan 2,5 till 3 timmar. Med två race per dag kan regattan bli mycket krävande.

Den äldsta av de större internationella tävlingarna är Sessanpokalen. Man seglar med egna segel i lånade båtar och båtägaren ombord. Sessanpokalen alternerar mellan de skandinaviska länderna och Tyskland.

På båtmässan häromåret i Älvsjö ställdes en Folkbåt ut med mottot ”Folkbåten forever young”, ett led i Folkbåtsförbundets arbete att visa att klassen även är för unga seglare. Den har tveklöst behållit sin attraktionskraft genom åren. För Folkbåten är Volkswagens bubbla bland båtar.

Nordisk Folkbåt 
Design: Tord Sundén, 1942 
Längd: 7,68 m 
Bredd: 2,20 m 
Djup: 1,20 m 
Vikt: 1 930 kg 
Segel: 24 kvm 
Pris (plast, inkl. segel): 400 000 kronor 
Pris (begagnad): från 25 000 kronor (trä), 
från 80 000 kronor (plast) 
Försäljning (plast): 
www.folkboat.de (Folkboat Central Hamburg), 
www.divaroyal.com (Brandt-Møller) 
Segel: Raudaschl-Doyle, North Sails, 
Next Sails, Hamel Sails, etc. Mast: Benn’s Mast, 
John Mast

Böcker: "Folkbåten" Författare: Berth Höjer, 
Nautiska Förlaget, 2006, ISBN 91-89564-34-0

"The Folkboat Story" Författare: Dieter Loibner, 
Sheridan House, 2008, ISBN 978-1-57409-274-5

Mer info: www.folkbat.se  

Uppdaterad: 07 DEC 2016 12:05
Skribent: Elke Cronenberg

Samarbetspartners

  • Musto Sebago 09
  • SPL_logo_2013_FC
  • SvSj_mina-villkor

Annonser

 

Postadress:
Svenska Seglarförbundet
Af Pontins väg 6
115 21 Stockholm

Besöksadress:
Af Pontins väg 6
115 21 Stockholm

Kontakt:
Tel: 084590990
E-post: This is a mailto link

Se all info