Hoppa till sidans innehåll

Zoom 8


Seglingsglädje med Zoom8

Zoom8, mellanstegsbåten mellan Optimisten och större jollar, är mycket lättseglad. Den fångar även upp ungdomar som är i riskzonen att sluta med segling för att bekräftelsen på banan saknas.

SWE Sailing Teams Charlie Ekberg seglar 49er på världscupnivå och siktar på OS. Hans framgång inom seglingen beror inte minst på mellanstegsbåten Zoom8. Det menar inte bara Zoom8-förbundet som marknadsför klassen utan även han själv: 
– Utan Zoom8 hade övergången till E-jolle tagit längre tid och framgångarna väntat, menar Charlie.
Charlie var med på klassens första officiella VM på Balatonsjön i Ungern 2002. Redan under samma höst växte klassen till att bli störst under olympiska regattan i Saltsjöbaden med drygt 70 deltagare.

Året därpå spräckte Svenska Zoom8-förbundet 100-gränsen när det gäller antal båtar. Charlie vann EM och VM och fick SSF:s utmärkelse ”Halvan” för bästa juniorprestation vid ett internationellt mästerskap. 
– Det var under Zoomtiden som jag på riktigt fattade tycke för seglingen, säger Charlie.
Följande år blomstrade Zoomen och fick SM-status 2005. Sverige var en ledande nation som alltid tog medalj vid större mästerskap. De bästa Optimistseglarna seglade även Zoom8. 
– Det som jag tyckte var viktigt med att segla både Zoom8 och Optimist var att få omväxling och kunna bygga ett större nätverk av kompisar inom seglingen. Visst det tar mer tid att segla båda, men man får dubbelt så roligt.


Zoom8 ingår i SSF:s juniorbåtsrekommendation för ungdomar mellan 12-17 år.
Numer har Zoom8 även en egen klasstränare.

En annan VM-medaljör i Zoom8 är Caroline Schramm som seglade klassen när hon var mellan 15 och 18 år. Hon vägde för lite för E-jollen och Zoomen blev ett självklart val:
– Det var genast roligt att segla Zoom8, som har fler trimfunktioner än Optimisten och med mer segel gick den dessutom mycket fortare, berättar hon.
– Dessutom orkade jag hänga ner båten i alla vindar, vilket jag inte gjorde i E-jolle.
Det var Finlandsvensken Henrik Segercrantz som designade båten efter en önskelista som ett antal juniorer fick i uppdrag att sammanställa. Stor vikt skulle även läggas på säkerhet och funktionsduglighet. 
Självlänsarna fungerar väl och jollen är lätt att vända upp igen även för de minsta seglarna när den har kapsejsat. När båten vänds upp igen är den tom på vatten. Masten är luftfylld och håller jollen om den stjälps i sidoläge. Springer skrovet läck hålls båten flytande av två stycken 50 liters flytsäckar som finns i dubbelskrovet. Trimfunktionerna sträcker sig från cunningham, kick, storskotstravare till uthal. Zoom8 rekommenderas för seglare mellan 12-17 år med en vikt på mellan 35 och 65 kilo. Fortsätter man väga lite, kan man givetvis även fortsätta segla Zoom8. Väger seglaren över 65 kilo är E-jollen och Laser Radialen ett bättre alternativ.

Tommy Johansson var ordförande i Svenska Zoom8-förbundet. Båda hans barn har varit frälsta Zoom8-seglare; hans dotter Hanna blev till och med VM-medaljör. Inte heller Tommy tror att motivationen för seglingen hade funnits kvar om det inte vore för Zoomen:
– Jag tror inte att mina barn hade fortsatt segla om inte Zoom8 funnits. Jag har sett många ungdomar som har gått från Optimisten direkt till E-jolle. För många av dem var det en uppförsbacke, då de fortfarande var för lätta för E-jollen och för att skillnaden till de duktiga seglarna är mycket stor. När ungdomarna hela tiden blir omseglade tappar de intresset, hävdar Tommy. 
Istället är Zoom8 en väldigt bra mellanstegsbåt, enligt Tommy. Fördelarna är flera: 
– Zoom8 är en strikt entypsklass som ligger på en lägre prisnivå än andra motsvarande jollar. 
Det har hittills byggts över 2 200 båtar och förutom i Sverige är klassen störst i Finland, Danmark, Norge, Estland, Nederländerna, Österrike och Ryssland. 
Sveriges största Zoom8-fleet finns på ostkusten och Boo SS, men grupper av båtar finns även bland annat i Karlskrona, Lomma, Halmstad, Rådasjön, Stenungsund och Mora.


Gemenskapen värdesätts högt i Zoom8. Team Sweden på VM i Zoom8 
i Estland 2010: Calle Schön, Gustav Westling, Christian Knaack, 
August Isacson, Elisabeth Jansson, Estrid Kjellman, Ella von Melen, 
Embla Yngve, Johanna Hellberg, Kristin Bobeck, Lovisa Ransnäs 
och Hanna Johansson. Foto: Tommy Johansson

Zoom8-klassen har dock i Sverige de senaste åren gått ner i antal aktiva, ett faktum som klassförbundet vill ändra på. För närvarande finns mellan 30-40 aktiva kappseglare som träffas på en rikstäckande GP-serie om 5-6 tävlingar. 
Det kanske viktigaste med Zoom8 är den goda sociala gemenskapen över klubbgränserna, menar Tommy:
– Den värdesätter våra seglare mest.  

Zoom8 
Design: Henrik Segercrantz, 1992
Längd: 2,65 m
Bredd: 1,45 m
Djup: 0,08 m
Vikt: 38 kilo
Segel: 4,8 kvm
Pris (begagnad): från 18 000 kronor
Pris (ny): från 35 000 kronor
Försäljning: Montedos Oy (fd. Aerodynamics) (Finland), Børresen (Danmark), Altair Ruspol (Ryssland), Erplats (Frankrike)
Mer info: Svenska Zoom8-förbundet
Uppdaterad: 07 JUN 2016 17:56
Skribent: Elke Cronenberg

Samarbetspartners

  • Musto Sebago 09
  • SPL_logo_2013_FC
  • SvSj_mina-villkor

Annonser

 

Postadress:
Svenska Seglarförbundet
Af Pontins väg 6
115 21 Stockholm

Besöksadress:
Af Pontins väg 6
115 21 Stockholm

Kontakt:
Tel: 084590990
E-post: This is a mailto link

Se all info