Hoppa till sidans innehåll

Snipe


Den taktiska utmaningen

Är ni en besättning på två som är ute efter lätthanterlighet, internationell segling till ett lågt pris? Då är Snipe är ett alternativ.

Att plana redan i 7 m/s och nå farter på kanske 15 knop. Att byta jollen och känslan att vara så nära vattnet mot en större havskryssare är för många Snipe-seglare, som dessutom kanske redan kommit upp i åldern, inget alternativ.

”Serious sailing, serious fun.” Snipe-klassens eviga motto håller i sig än idag. Lika viktigt som tuff konkurrens på banan är gemenskapen efteråt. Trots sin beaktansvärda ålder på över 80 år har tvåmansjollen behållit sin popularitet i många av de cirka 30 länder med aktiva Snipe-seglare. Säkert också tack vare det ihärdiga arbetet av starka klassförbund. I Sverige finns cirka hundra båtar och för närvarande mellan 25-30 aktiva besättningar som är utspridda över landet och håller till i exempelvis Skåne, Västervik, Göteborg och Stockholm.


Redan vid 7 m/s kan Snipen plana och nå cirka 14 knop. En spinnaker skulle inte göra båten nämnvärt snabbare, utan tvärtom har Snipen ett bredare spår utan den. Foto: Fried Elliott


Från cirka 30 000 kronor får man lägga för en begagnad kappseglingsbar 
Snipe. Foto: Fried Elliott

Argumenten varför Snipe-frälsta inte byter till en modernare jolle är många. Den är prisvärd, väl utspridd internationellt – den har byggts i otroliga 30 000 exemplar världen över, och drar till sig toppseglare. Mest populär är klassen i Sydamerika, USA, Norge, Danmark och Spanien. Medan många klasser byter ”upp sig” till segel med modernare material som kolfiber, gör Snipe-klassen tvärtom: häromåret fastställde man i klassregeln en tyngre duk för focken för att göra den mer hållbar och därmed ännu billigare för ägarna.

Den lätthanterliga jollen seglas utan spinnaker med focken på spirbom. Som idealisk besättningsvikt rekommenderas cirka 125-145 kilo då man sedan 1970-talet använder mjukare master och därmed kan segla Snipen med en lättare besättning. Bommen sitter långt upp och trimmöjligheterna är överskådliga, men därmed är det inte sagt att den saknar utmaningar utan tvärtom blir det taktiska spelutrymmet mer betydelsefullt.

Enligt Tobias Chronéer, hänförd Snipe-seglare och ordförande i Svenska Snipeförbundet finns det egentligen ingen typisk Snipe-seglare; Snipe-besättningar kan vara kompisar, par, ungdomar, och så vidare. Själv valde han och Charlotta Chronéer att segla Snipe efter Starbåt som de var för lätta för:
– Det hade inte gått att bara byta till 470, eftersom vi inte hade någon bakgrund i jolle.


SM i Snipe har samlat cirka 20 båtar de senaste åren.


"En välkomnande klass för alla." Tobias Chronéer, ordförande i Svenska Snipeförbundet.

Ett av argumenten var möjligheten att även kunna tävla utomlands. De senaste åren har besättningen rest runt i världen, flera gånger till Midwinter-regattorna i Florida, EM på Kanarieöarna eller i Norge, med mera. Nästa EM, 2014 i Polen, kommer för första gången vara öppet utan kvalificering och Tobias är övertygad om att det blir ett rejält startfält, även från Sverige.

– Snipe är en mycket välkomnade klass för alla; det finns alltid någon som hjälper till. Och det brukar inte heller vara något problem att hyra en båt.

Snipe-klassen har dragit till sig några av världens främsta seglare som Volvo Ocean Race-vinnaren (som skeppare) Torben Grael, George Szabo med bland annat ett VM-guld i Starbåt eller Paul Elvström, fyrfaldig OS-medaljör. Faktum är att Snipe i exempelvis Brasilien är så pass stor att många potentiella OS-seglare seglar klassen för att kunna träna i stora startfält.

Snipe kom till Stockholm i slutet av 1950-talet och tillverkades först i trä av Alvar Larsson; på slutet av 60-talet tog plastbåtarna med fällbart centerbord över. Fleeten växte till sig snabbt och på 60-talet deltog uppemot 60 båtar på SM:en. Snipe byggs idag på flera ställen i världen som till exempel hos DB Marine i Italien eller AX Boat i Spanien. Även Sverige har sin egen tillverkare: Tommy och Emil Svensson i Motala, som började bygga Snipe i början av 1990-talet med en pik på ett 50-tal båtar per år. Nuförtiden är det bara ett fåtal båtar som lämnar ”Skipper Snipe”. Däremot är Svenssons andra företag Sidewinder den världsledande Snipe-masttillverkaren.

Intresset för SM har de senaste åren legat på drygt 20 besättningar. Men i år – och som det är planerat även de kommande åren – ska ”Nordic Snipe Week” i Motala med det svenska och nordiska mästerskapet i Snipe, förhoppningsvis samla över 40 båtar från Norge, Finland och Danmark. Det hoppas i alla fall Svenska Snipeförbundet. Mycket krut kommer att läggas på att göra tävlingarna till en fest för hela familjen.

Snipe
Design: William Crosby, 1931
Längd: 4,72 m
Bredd: 1,52 m
Vikt: 173 kg
Segel: 10,2 kvm
Pris (begagnad, kappseglingsklar): från 30 000 kronor
Pris (ny): från 125 000 kronor
Mer info: scira.senordicsnipe.com 

 
Uppdaterad: 07 JUN 2016 17:56 Skribent: Elke Cronenberg

Samarbetspartners

  • Musto Sebago 09
  • SPL_logo_2013_FC
  • SvSj_mina-villkor

Annonser

 

Postadress:
Svenska Seglarförbundet
Af Pontins väg 6
115 21 Stockholm

Besöksadress:
Af Pontins väg 6
115 21 Stockholm

Kontakt:
Tel: 084590990
E-post: This is a mailto link

Se all info