Hoppa till sidans innehåll

Smaragd


Långsmal skönhet även vass kappseglare

Varje år begeistras nya ägare av Smaragdens goda seglingsegenskaper och den aktiva entypsklassen.

Det är tre oförväntat mycket entusiastiska Smaragdseglare som vi möter i klubben Göta SS på Långholmen i Stockholms innerstad. För alla tre var det en självklarhet att ta ledigt från jobbet för att komma och prata sig varm om sina ädelstenar: Johan Fellbom, tidigare ordförande i Smaragdförbundet och i femtioårsåldern, Viktor Lundgren, sekreterare i förbundet och Markus Månsson, båda i 40-årsåldern.

Men trion representerar på intet sätt det vanliga åldersspannet i Smaragd utan det sträcker sig betydligt vidare: de yngsta seglarna är kring 14-15 år, medan Mister ”Smaragd”, den även utanför Smaragdklassen kände Emil Sandberg, fyllde 70 i år. Två rena tjejbesättningar var med på fjolårets tävlingar. Det är just den mixen av ung och äldre, tjejer och killar, som bidrar till en utmärkt gemenskap efter racen.
– Dessutom stödjer folk gärna varandra. Det händer att någon duktig hoppar över till en annan båt för att hjälpa till, samma dag som det ska kappseglas, berättar Markus.


(Fr.v.) – En drömbåt, hävdar Johan Fellbom, Markus Månsson och Viktor Lundgren som är inbitna Smaragdeseglare. Foto: Elke Cronenberg

Viktor visar oss runt på sin S-12, en mörkgrönlackad skönhet från 1976, som hör till den första generationens båtar som saknar självlänsar. Båtar från och med nummer 85 har en annan sittbrunnslayout med en något högre durk som gör sittbrunnen självlänsande. Men skillnaden mellan de gamla och de något modernare Smaragderna återspeglar sig inte i resultatlistorna.


Smaragd fyller 40 år nästa år och ska därför firas lite extra på SM, som kommer att gå i Skärhamn (Tjörn) den 7-10 augusti, och på en jubileumsregatta på ostkusten, troligen den 4-7 juli med Lökholmen/Sandhamn som bas. 
Foto: Mattias Svensson

Det är få som inte suktar avundsjukt när de ser en Smaragd kryssandes i Skärgården. Den slanka formen påminner om Skärgårdskryssarna och R-båten 5.5:an har varit direkt inspirerande för konstruktören, eldsjälen Lennart Sterner som från början sökte ett modernt alternativ till sin ruffade 6:a i trä.

Med fyra fullängdskojer, vissa med ytterligare en stickkoj, och ett litet pentry är Smaragden också en populär semesterbåt. Lyxen med ståhöjd kan ”Smaragd Cruiser” bjuda på som till skillnad från vanliga Smaragden har en kilformad överbyggnad. Ambitiösa kappseglare ska hålla sig till den vanliga Smaragden med flushat däck. Den är en vass kappseglare vars antal SM-deltagare har legat ganska stabilt på 25 båtar de senaste åren. Multiplicerat med antalet seglare, oftast fyra, hör den till de större SM-klasserna. Det om man bortser från SM:en som arrangeras på Västkusten vartannat år som drar färre båtar.
Enligt Johan är det ett bra sug efter klassen, vilket bekräftas av de fem nya besättningar som kom till förra SM på Bosön.

Förutom SM finns utmaningar i både Väst- och Ostcupen med sex respektive fem tävlingar som Lidingö Runt, Ornö Runt och Tjörn Runt.
Västkustens fleet håller exempelvis till i Långedrag och på Tjörn; i Stockholmsområdet ligger båtar bland annat på Långholmen, Bosön och i Trälhavet.
Smaragden kappseglas oftast på fyra, men har också tremannabesättningar. Klassregeln föreskriver varken antalet i besättningen eller vikten.

Riggen har raka spridare och backstag. Från början var Smaragden tänkt för att seglas med genua, men beslut togs redan innan första SM att byta till endast fock. En av anledningarna är kostnaderna, den andra smidigheten. Den självslående focken gör båten mycket lättseglad.

Ungefär 50 000 kronor får man lägga för en hel uppsättning segel, för många en hanterbar kostnad för båtar i den storleksklassen, menar Johan som i år seglade sitt 10:e Smaragd SM.
Cirka 210 Smaragder är byggda totalt, varav några enstaka återfinns i Danmark, Finland och Norge.
Den som går i köpetankar ska tänka på att de flesta Smaragder är trekvartsfabrikat och självbyggen och därmed skiljer sig något i kvalitet, åtminstone invändigt. Smaragdförbundet kan hjälpa till i val av båt.

För Markus är Smaragden en drömbåt, som alltid drar förbi andra båtar på kryss och som skördar mycket uppmärksamhet varhelst man kommer med den.
– Man hör ju alltid från andra klasser att de minskar. Det gör inte Smaragden som håller en konstant nivå, vilket är positivt, hävdar Johan.

Fakta Smaragd
Design: Lennart Steiner/Einar Ohlsson, 1973
Längd: 10,15 m
Bredd: 2,23 m
Djup: 1,70 m
Vikt: 3 380 kg
Segel (stor, fock): 40 kvm (spinnaker: 75 kvm)
Tillverkningsår: 1973-1996
Tillverkare (bl.a.): Rivalbåtar, Södertälje
Pris (begagnad): från 150 000 kronor
Mer info:
www.smaragdforbundet.com

 

Uppdaterad: 07 JUN 2016 17:56
Skribent: Elke Cronenberg

Samarbetspartners

  • Musto Sebago 09
  • SPL_logo_2013_FC
  • SvSj_mina-villkor

Annonser

 

Postadress:
Svenska Seglarförbundet
Af Pontins väg 6
115 21 Stockholm

Besöksadress:
Af Pontins väg 6
115 21 Stockholm

Kontakt:
Tel: 084590990
E-post: This is a mailto link

Se all info