Hoppa till sidans innehåll

RS:X


OS-klassen med nytt liv

Vindsurfingklassen RS:X har varit med som OS-klass sedan 2008. Än så länge har inga svenskar deltagit i klassen på just OS, men det ökade intresset för vindsurfing i Sverige de senaste åren kan kanske ändra på det. För Fanny Baumann till exempel är vindsurfing en egen livsstil.

Adam Holm och Fanny Baumann är några namn som vi förhoppningsvis kommer att se mer av framöver.

Fanny Baumann hade sin världscupdebut på Mallorca i början april 2013. Trots avsaknad av andra kvinnliga förebilder i Sverige är hennes målmedvetenhet tydlig: att kvala till För-VM och förhoppningsvis så småningom bli den första svenska vindsurfingstjejen i RS:X på OS.
– Det vore roligt att bana väg för andra tjejer.
Var är det då som lockar?
– Vindsurfing är det roligaste som finns. Det är en egen livsstil
Samtidigt kräver klassen sitt:
– Tack vare att pumpning är tillåten är RS:X den mest fysiska klassen jag känner till, men däri ligger också utmaningen.


Herrarna seglar det gula något större C2-seglet. Foto: Martinez Studios


Fanny Bauman har som många andra seglat Optimist tills hon i Djursholms SK utanför Stockholm började segla bräda. Till vardags pluggar hon till civilingenjör i Lund. Eftersom det inte finns så mycket kunskap i Sverige jobbar Fanny dessutom med att hitta medel för att kunna finansiera utländska tränar


Nu ser vi även svenska deltagare i RS:X på världscuptävlingarna, i exempelvis Miami i januari där Adam Holm klarade sig i mitten bland RS:X-rävarna eller Fanny Baumann på Mallorca. 
Foto: Martinez Studios


"En egen livstil." Adam Holm.


Adam Holm på ISAF Youth Worlds 2012; numera kör han det gula seniorseglet. 
Foto: Sime Sokota / ISAF Youth Sailing

Adam Holm har skördat flera VM-medaljer i Kona One tills han 2012 uppnådde sitt mål att även bli världsmästare. Parallellt med sin Kona-segling har Adam börjat satsa på OS-klassen RS:X och deltagit i ISAF Youth Worlds samt på flera världscuptävlingar.

För att maximera sin träning och i avsaknad av en större klass i Sverige, seglar Adam med andra nationer. Det har varit amerikanska och kanadensiska, men framförallt polska seglare.

Till skillnad från Kona är pumpning tillåten i RS:X, vilket kräver en annan fysik:
– Jag tränar redan hela kroppen, för i RS:X behövs starka ben, en stark bål och överkropp och en god kondition utöver det.

   
     

Brädan är en sandwichkonstruktion i kolfiber. Aktern har en konvex form för att minska den våta ytan. Nosen har en enkelkonkav bottenform för att ytterligare förstärka kantgreppet för att spåra bättre på kryssen.

Enligt Adam är den stora fördelen med RS:X jämfört med exempelvis Formula att det inte behövs så många prylar – ett segel, en mast och en bräda.

RS:X ersatte den tidigare Mistralbrädan efter OS 2004. RS:X är konstruerad så att man kan segla i ett vindspann från 1,5-15 m/s och komma upp i planing redan i 4-5 m/s, och det med bara ett segel. Även lättare seglare ska med god teknik kunna hantera brädan.
– Jag älskar den här sporten. Då RS:X är en OS-klass är det en helt annan nivå på seglarna än i Kona-klassen. Det är just den utmaning som taggar mig.

 

RS:X-seglare har bara ett segel för alla vindförhållanden: Det röda RS:X-seglet på 8,5 kvm använder damer och juniorer. Herrar seglar det gula C2-seglet på 9,5 kvm.

NeilPryde RS:X
Design: Jean Bouldoires & Robert Stroj, 2004
Längd: 2,86 m
Bredd: 0,93 m
Vikt (bräda): 15,5 kg
Segel: 8,5 kvm (dam), 9,5 kvm (herr)
Pris (komplett): från 32 000 kronor (dam)
Mer info: rsxclass.com
 

 

Uppdaterad: 07 JUN 2016 17:56
Skribent: Elke Cronenberg

Samarbetspartners

  • Musto Sebago 09
  • SPL_logo_2013_FC
  • SvSj_mina-villkor

Annonser

 

Postadress:
Svenska Seglarförbundet
Af Pontins väg 6
115 21 Stockholm

Besöksadress:
Af Pontins väg 6
115 21 Stockholm

Kontakt:
Tel: 084590990
E-post: This is a mailto link

Se all info