Optimist - Svenska Seglarförbundet
Hoppa till sidans innehåll

Optimist


Optimistiskt för Optimist

De flesta av våra elitseglare har suttit i den. Den största jolleklassen i Sverige ökar ytterligare i popularitet.

Ben Ainslie, Josefin Olsson, Hans Wallén, Fredrik Lööf – några av världens främsta seglare har börjat sin seglarkarriär i Optimist. Och visst kan våra egna Optimistminnen från barndomen framkalla ett litet lyckorus: den första frihetskänslan man fick uppleva i Optimist när man blev herre över viken. 
Det kan ha varit för många decennier sedan vi själva satt i den lilla fyrkantiga lådan, men trots att Optimistjollen har funnits i över 60 år, så ser man ett fortfarande ett ökat intresse i Sverige. En värdemätare är Junior SM, som 2010 drog så många som 250 Optimistjolletjejer och killar till Baggensfjärden. 
Skälet till populariteten tror sig Joakim Duvrén, Optimistjolleförbundets ordförande, känna till. 
– Den finns och seglas över hela världen. Detta gör att det är svårt för nya båtar att konkurrera med Optimisten, säger Joakim. 
Även kvalsystemet kan vara en förklaring till att Optimisten är extra populär just i Sverige. Genom regionskvalseglingar kan man kvalificera sig till rikskvalseglingar som i sin tur är kval till VM, EM och NoM.
– Det är ett tydligt spår som sporrar många seglare, berättar Joakim.


Enligt en beräkning av det internationella Optimistförbundet, IODA, ska en tredjedel av de som tog medalj på OS 2004 ha börjat med Optimist. Foto: Pekko Svensson

Med gissningsvis 300 000 båtar, varav hälften för närvarande registrerade, och spridda i över 110 länder är Optimisten den största jolleklassen i världen. 
Joakim kallar Optimisten för en ”seglande låda”. Men den är kvar i toppligan trots konkurrens från modernare båtar: 
– Utan tvekan, det är faktiskt så att seglarna ofta stannar för länge i Optimisten trots att de växt ur den.
Med länge menar Joakim visserligen under 15 år, maxåldern för att få tävla i Optimist, men vikt- och längdmässigt har många av ungdomarna redan vuxit ur jollen tidigare och borde kanske ha bytt till en annan klass.

Det var en välgörenhetsorganisation i Florida som i slutet av 1940-talet bad designern Clark Mills att ta fram en jolle för barn. Inspirationen hämtade Mills från en annan flattbottnad amerikansk jolle, Sharpien. Vilket enormt genomslag jollen senare skulle få, kunde då ingen ana. Inte ens Mills som skänkte bort sin ritning. De första båtarna i plywood kostade bara 50 USD. 
Sedan 1970 byggs Optimisten i glasfiber. Optimisten har ingen ansats till däck så vattnet rinner lätt in i sittbrunnen och behöver ösas ur. Optimisten är också en av få jollar som fortfarande har ett sprisegel som hålls upp med en spristake vars spänning är en viktig trimfunktion.
Sedan 1995 är Optimist en entypsklass, vilket var det internationella Optimistjolleförbundets (IODA) dåvarande främsta mål.
Det är även populärt för svenska Optimistseglare att ta sig till det årliga VM som Sverige har fem platser till. Av de hittills 47 seglade VM har Sverige 10 gånger varit bästa lag.

Optimist 
Design: Clark Mills, 1947
Längd: 2,3 m
Bredd: 1,1 m
Vikt: 35 kg
Sprisegel: 3,5 kvm
Besättningsvikt: 40-50 kg
Pris: från 30 000 SEK
Pris begagnad (tävlingsskick): 
från 10 000 SEK
Försäljning (bland andra):www.winnerteam.wordpress.com, www.jolleteknik.se www.osbatar.com, www.blueblue.pl
Mer info:www.svensksegling.se/optimistjolle
   



2011 släpptes en heltäckande Optimistbok på svenska. Kan köpas via SSF:s webbutik.

Uppdaterad: 07 JUN 2016 17:56
Skribent: Elke Cronenberg

Samarbetspartners

  • Musto Sebago 09
  • SPL_logo_2013_FC
  • SvSj_mina-villkor

Annonser

 

Postadress:
Svenska Seglarförbundet
Af Pontins väg 6
115 21 Stockholm

Besöksadress:
Af Pontins väg 6
115 21 Stockholm

Kontakt:
Tel: 084590990
E-post: This is a mailto link

Se all info