Hoppa till sidans innehåll

Neptunkryssare


Nepparen – populär i 75 år

Hon har haft SM-status oavbrutet sedan 1945. Neptunkryssarens orubbade popularitet beror på att entypsklassen har hittat sin nisch.

Nynäshamn 2012, jubileumseglingar för att fira OS 1912: Bland alla svenska skönheter på bryggan sticker en båt ut med fina linjer - Neptunkryssaren. Det menar i alla fall en av deltagarna, Anders Hjelmblad, som kallar sig ”Neppare-smittad”:
– Jag såg Nepparen i en båttidning i slutet av 70-talet och föll genast för den. Jag köpte min första båt och sedan har jag haft svårt att sluta. Den är som ett virus som det ju inte finns någon medicin mot.

Nepparen saknar nästan motstycke i landet. Trots att den bara har byggts i cirka 270 exemplar sedan slutet av 1930-talet har den ändå lyckats upprätthålla sin SM-status sedan 1945.
För Nils Virving, ordföranden i Neptunkryssarförbundet, är det inte konstigt att skönheten hittat sin nisch. Entypsklassen kombinerar sin relativa prisvärdhet med kappsegling på hög nivå. Den kappseglas på två och med spinnaker, en utmaning i sig för många. En annan fördel, kan tyckas, är att den inte kräver råstyrka. Den är något underriggad och utvecklar sina bästa seglingsegenskaper först över 6 m/s. Den kan däremot seglas med fullt ställ i 12 m/s och klarar trots de låga friborden högre sjö tack vare den begränsade barlastprocenten och styvheten. Båten trailas efter vanlig personbil och vinterunderhållet begränsas till förvaring, åtminstone när det gäller plastbåtarna. Enklare kan det väl knappast bli.


Foto: Anders Hjelmblad

Nils blir alldeles salig när han berättar om början på 1960-talet då han sparade ihop de 11 000 kronor som behövdes för att förvärva skönheten han hade sett på framsidan av Gefle Dagblad. Det blev många turer ut i skärgården och till Gotland med killgänget tills han var med på sina första tävlingar. Idag kan han kalla sig åttafaldig SM-mästare och står på första plats i den så kallade ”maratontabellen” som Neptunkryssarförbundet sammanställt med klassens främsta SM-seglare. Hans egna minnen som ung grabb på den tiden hör till ett av argumenten varför han anser att det är den perfekta ungdomsbåten än idag: enkel, bra kappseglare och campingbåt. Men den typiska Nepparseglaren är äldre – de yngsta är kanske 30-plussare, ett faktum som förbundet hoppas kunna ändra på. Det fanns rena tjejbesättningar men just nu dominerar herr- eller mixade besättningar.

Det var 1938 som Lage Eklund ritade Nepparen på uppdrag av konstnären Einar Palme. På önskelistan stod att den skulle kunna seglas på en person och vara ganska grundgående för att komma in i skärgårdsvikarna. Eklund fortsatte att rita Neptun 12 och Neptun Racer, men huvudframgången skördade han med Neptunkryssaren. Neptunkryssarklubben (senare Neptunkryssarförbundet) blev snabbt så stor att den engagerade en timanställd korrespondent för att avlasta ordföranden. Nepparen fick ett platsombud i ett 10-tal städer i Sverige och skapade störst aktivitet på ost- och norrlandskusten.
Till en början seglades Nepparen med saxade fock och genua på dubbla förstag på undanvinden. Först 1967 infördes spinnakern och förbundet gjorde så småningom den anmärkningsvärda beställningen på 70 spinnakrar för sina medlemmar.

De första nästan 200 båtarna byggdes på planka i furu, det vill säga istället för ett nedbyggt skrov med kölsvin. Det följde en period med ett 20-tal mahognybåtar tills förbundet födde idén att Nepparen även hade en framtid i plast. I mitten av 1970-talet togs formar fram som användes för produktion i Salsåkers båtbyggeri. Att idén att plast- och träbåtar kan tävla tillsammans inte var gripen ur luften bevisas än idag. Omkring en fjärdedel av båtarna på SM:en de senaste åren har varit träbåtar och längst upp på pallen 2012 stod Rolf Erixon och Magnus Gustafsson, Visby SS, som vann med träbåten 205 från 1964.


"Skönheten har hittat sin nisch". Nils Virving.

Den senaste plastbåten byggdes 2007 och en nybeställning skulle idag kanske ligga på 300 000 kronor. Men nyförvärv är inte nödvändiga så länge det finns bra kappseglingsdugliga båtar på begagnatmarknaden. En konkurrenskraftig plastbåt ligger på cirka 50 000 kronor uppåt, för en kappseglingsbar träbåt får man räkna med 30 000 kronor.

Idag har förbundet omkring 160 medlemmar och samlar ett 20-tal båtar på SM, med piken på 48 båtar 1994. På västkusten har aktiva Nepparseglare så gott som försvunnit och fleeterna finns idag i Stockholm, Uppsala och Sundsvall. Men klassens höjdpunkt är inte nödvändigtvis SM. Varje år seglas det även om den anrika Nepparpokalen, instiftad 1942. Tävlingarna alterneras: seglas SM i Stockholm eller Uppsala, arrangeras Nepparpokalseglingarna i Sundsvall.

I år fyller Nepparen 75 år vilket ska firas med stor baluns på SM på Ekoln i Uppsala, samtidigt som arrangören Ekolns Segelklubb fyller 100 år.

Neptunkryssare
Design: Lage Eklund, 1938
Längd: 9 m
Bredd: 1,92 m
Djup: 1,20
Vikt: 1 250 kg
Stor: 12 kvm
Genua: 11,5 kvm
Fock: 7 kvm
Spinnaker: 30 kvm
Pris (begagnad): från 30 000 kronor (träbåt), 50 000 kronor (plast)
Pris (segel): från 30 000 kronor
(fr.o.m. 2013 även laminatsegel tillåtna)
Mer info: www.neptunkryssare.se

 

Uppdaterad: 07 JUN 2016 17:56
Skribent: Elke Cronenberg

Samarbetspartners

  • Musto Sebago 09
  • SPL_logo_2013_FC
  • SvSj_mina-villkor

Annonser

 

Postadress:
Svenska Seglarförbundet
Af Pontins väg 6
115 21 Stockholm

Besöksadress:
Af Pontins väg 6
115 21 Stockholm

Kontakt:
Tel: 084590990
E-post: This is a mailto link

Se all info