Hoppa till sidans innehåll

Nacra 17


”Bästa båten jag seglat”

Intresset för flerskrovssegling tilltar i rasande fart i Sverige. Tim Shuwalow är en av de första svenska besättningar som skaffat sig en Nacra 17, den nya OS-klassen.

Spänning, fart, action. För Tim Shuwalow räcker de positiva attributen för flerskrovssegling nästan inte till. Som en av Sveriges främsta flerskrovsseglare borde han veta vad han pratar om: 2009 blev han tillsammans med Cecilia Colling av Svenska Seglarförbundet korad till Årets seglare för sitt EM-guld i Hobie 16. Sedan har Tim, ursprungligen från Australien, satsat på F18 och skördat framgång efter framgång. Under 2012 vann han 26 av 38 race i Sverige och tog tillsammans med Thomas Ekefalk en åttonde plats på VM, det bästa resultat som en skandinavisk besättning uppnått i F18. Han vann Raid Revenge, trots att tre av världens fyra bästa från förra årets VM var med.

Nacra 17
Design: Morrelli & Melvin, 2011
Längd: 5,25 m
Bredd: 2,59 m
Vikt (skrov): 132 kg
Segel (inkl. spinnaker): 38 kvm
Pris: cirka från 213 000 kronor
Mer info: nacrasailing.com
    

 

En utmärkt bas, helt enkelt, för att nu börja med en OS-satsning i den nya flerskrovsgrenen med mixad besättning, Nacra 17:
– Det är en av de bästa båtarna jag någonsin seglat och det är fantastiskt att vara bland de första Nacra-teamen i världen, berättar Tim som provseglat Nacran på Gardasjön i januari och som nu med Hanna Klinga seglat två världscuptävlingar (6:e plats och guld).

Båtarna är så pass lika, hävdar Tim, att han troligen med sin Nacra kan träna tillsammans med F18:
– Den huvudsakliga skillnaden mellan de båda är att Nacran är mer än 30 kilo lättare än F18 och har böjda daggerboards som ger båten ett lyft ur vattnet. Segelytan är ganska lik, framför allt storen och focken känns som de i F18. Nacran är också lättare att hantera på land.

Flerskrov har fått ett ordentligt uppsving inte minst i och med att America’s Cup numera seglas med katamaraner.
– Det är kul att flerskrovssegling har blivit mer accepterad. Båtarna är snabba, moderna och spännande. Tornadon var en liten klass i världen som bara fokuserade på OS. Jag tror att Nacran blir en mycket större klass på en gång, eftersom det är en modern båt som fungerar utmärkt som klubbåt. Det är inte omöjligt att det blir cirka 150 båtar redan första året, är Tims förhoppning.
– Det är precis som med Lasern som är så populär att om den skulle sluta vara en OS-klass kommer folk fortfarande att fortsätta segla den.
Nacra 17 måste seglas med mixad besättning, ett faktum som Tim välkomnar:
– Man har ju sett att det inte fungerar med öppna klasser. I Qingdao fanns bara en kvinnlig rorsman med i Tornado. Därför är det mycket positivt att kvinnor får chansen att komma in på det viset.


Uppdaterad: 07 JUN 2016 17:56 Skribent: Elke Cronenberg

Samarbetspartners

  • Musto Sebago 09
  • SPL_logo_2013_FC
  • SvSj_mina-villkor

Annonser

 

Postadress:
Svenska Seglarförbundet
Af Pontins väg 6
115 21 Stockholm

Besöksadress:
Af Pontins väg 6
115 21 Stockholm

Kontakt:
Tel: 084590990
E-post: This is a mailto link

Se all info