Hoppa till sidans innehåll

Matchracing


Två båtar räcker

Enklare och mer spännande än matchracing kan kappsegling knappast bli för deltagarna. I Sverige ser vi nu dessutom en talangfull och entusiastisk tillväxt som bäddar för en lyckad generationsväxling.

I slutet av juni och början av juli 2012 kulminerade matchracingsäsongen i Sverige. Först fick Sverige och GKSS förtroendet av ISAF att arrangera VM i matchracing för damer i Långedrag. Världens absolut främsta matchracingdamer som Anna Tunnicliffe, Claire Leroy och Anna Kjellberg fanns på plats och bjöd på en fantastisk show bara några meter från kajkanten. Två dagar senare var det dags för herrarna att visa upp sig på Stena Match Cup Sweden på en av världens främsta seglingsarenor i Marstrand som samlar tusentals åskådare på sina klippor runt omkring.

Men juniorerna kom inte heller till korta utan deltog samtidigt i Youth Match Cup Sweden som nu arrangerades för andra året i rad. I september arrangerades Ungdoms SM i matchracing som blivit så pass populärt att det i år infördes en inledande kvalserie.


Kalle Mattsson, David Kölby och Felix Mossberg tog hem årets Ungdoms SM i Matchracing. Foto: SSF


Intresset för Ungdoms SM i matchracing är så pass stort att det i år infördes kvaltävlingar. Foto: SSF


Segling på världsnivå: Lysekil Woman’s Match är en annan årlig återkommande höjdpunkt för matchracingentusiaster i Sverige. Foto: Dan Ljungsvik/LWM

Enligt Anna Kjellberg, rorsman i Sveriges OS-team i matchracing, borde fler klubbar satsa på matchracing. Juniorerna borde tidigare än idag lära sig att samarbeta:
– I Sverige sitter vi allt för länge i en enmansbåt. Man kanske är 20 år och har aldrig hållit i en spinnakergaj. Det är stor skillnad när man tittar på andra nationer som exempelvis Australien där man seglar alla möjliga båtar, exempelvis flerskrov eller med gennaker och blir på så sätt en bättre seglare totalt, hävdar hon.
– Det är inte superviktigt att man vinner ett Junior SM utan att man tidigt lär sig ett bredare spektrum.

Annas argument för matchracing kunde fylla flera ark. Ett av dem är adrenalinkickarna som man får när man måste ta snabba beslut i de täta duellerna. Att vara rorsman i matchracing kräver stresstålighet. Man hinner inte analysera sina beslut förrän det är dags för nästa. Men å andra sidan finns det också behov för andra personligheter ombord. Lugnare gastar kan hjälpa till att ta strategiska beslut.


För Anna var OS-båten Elliott 6m den perfekta matchracingbåten: det är en liten båt, som kräver en liten besättning, den är jollelik så att man känner vad den gör. Den är så stabil att man fortfarande kan leka med den i tighta situationer även när det blåser, vilket är svårare i en båt som är mer känslig.

– Egentligen kan man segla med vilka båtar som helst – bara de är lika.

Uppdaterad: 07 JUN 2016 17:56
Skribent: Elke Cronenberg

Samarbetspartners

  • Musto Sebago 09
  • SPL_logo_2013_FC
  • SvSj_mina-villkor

Annonser

 

Postadress:
Svenska Seglarförbundet
Af Pontins väg 6
115 21 Stockholm

Besöksadress:
Af Pontins väg 6
115 21 Stockholm

Kontakt:
Tel: 084590990
E-post: This is a mailto link

Se all info