Hoppa till sidans innehåll

Kona One


Entypsbrädan för alla storlekar

Vindsurfingklassen Kona One har på senare år har fått ett starkt fäste i Sverige och våra seglares toppresultat i VM-tävlingar talar för sig själva. Men det är sättet som brädan tilltalar till den breda massan som gör den unik, och antalet utövare växer.

I september 2006 samlades 30 vindsurfare i Motala för att testa en ny bräda - Kona One som hade presenterats tidigare samma år. Joakim Larsson, som hade en bakgrund som vindsurfare under 80-talet, letade då efter en aktivitet som han kunde utföra tillsammans med sina barn på lika villkor och med samma förutsättningar som dem. Han var delaktig i att samla ihop skaran av seglare som längtade tillbaks till vindsurfingsporten, men tyckte att material och utrustning stod i centrum i sporten istället för gemenskap. Mötet i Motala blev lyckat, flera seglare fick mersmak och det skapades en grupp av Kona One-entusiaster. Dessutom verkade de unga nybörjarseglarna gilla att brädan var lätt att få fart på även i de lätta vindar som de gav sig ut i. Joakim Larsson ingick sedan i den kvartett som en månad senare begav sig till Thailand för att tävla i klassens första inofficiella VM. 
– De flesta som deltog var från Thailand men det var en hel del seglare från andra delar av världen som likt oss hade upptäckt brädan. Bland annat deltog Bruce Matlack, som vann den första VM-tävlingen i vindsurfing 1972 och han kunde fortfarande hänga med. Vi insåg att Kona One hade potential att locka såväl unga som gamla och började planera hur vi kunde bygga upp klassen i Sverige. Jag köpte en container brädor, i mars var den slutsåld och i maj 2007 hade vi sålt över 60 bräder i Sverige. Vi fick ut folk på havet och Kona-klassen var född, säger Joakim Larsson som idag äger varumärket Kona One i världen

Kona One är från början en fransk design och ursprungstanken var att skapa en entypsbräda som skulle passa för alla vindförhållanden och för olika storlekar på seglare. Istället för att använda olika utrustning i olika förhållanden ville man utveckla en bräda som skulle fungera oavsett hur mycket det blåste och som skulle gå fort även i lättvind. 
Fördelarna för lätta seglare har kompenserats med Kona One-brädans design som gör att tyngre seglare trycker ner brädan mer och därför seglar med en längre vattenlinje. Alla kan segla i samma förhållanden på lika villkor och för att detta ska fungera har skräddarsydda riggar tagits fram för respektive viktklass.
– Vi ville peta in alla seglare i samma klass och tävla lätt mot tung och ung mot gammal på samma startlinje. Vi byggde in ett handikappsystem där tyngre seglare har större segel och dessutom förbjöd vi pumpning, säger Joakim Larsson.
Pumpning, där vindsurfaren rycker i seglet för att öka farten, är inte tillåtet i Kona One-klassen och genom att ta bort det momentet blir seglingen mindre krävande. På tävlingar finns en klass för seglare upp till 15 år men alla andra tävlar i samma startfält och radar upp på samma startlinje. Det utses endast en officiell vinnare även om deltagarna också kan bli bäst sina viktklasser. 
– När man kommit en bit som utövare och utvecklats så fungerar systemet väldigt bra. Om man jämför duktiga seglare som är olika stora och seglar med olika riggar kan det variera i olika förhållanden men så är det alltid i segling. Ibland finns det små fördelar åt något håll men i genomsnittliga förhållanden är vårt system rättvist, säger Joakim Larsson.

Sedan starten har Kona One-klassen fortsatt att utvecklas och klassen har idag ett starkt fäste i norra Europa och i Nordamerika. Sedan 2009 är Kona One erkänd som en etablerad klass utav ISAF och 2010 arrangerades den första officiella VM-tävlingen. Där var det seglare från fyra olika viktklasser som slutade bland de fem bästa. 
Sverige är ett framstående land i klassen med VM-guld både 2012 och 2013, förra året genom Adam Holm och i år genom hans pappa Björn Holm. Enligt Joakim Larsson har det sålts cirka 1000 exemplar i Sverige. 2012 deltog 70 seglare i SM och varje år tävlar flera seglare i serieseglingar som kallas Kona Cup. Klassförbundet har idag runt 120 medlemmar enligt ordföranden Johan Fallenius.
– Vi är ett ungt förbund men vi växer mycket tack vare den sköna stämningen som finns runt Kona One. Vi vill få fler lokala klubbar runt om i Sverige att arrangera tävlingar och samtidigt få unga jolleseglare att upptäcka vindsurfing som ett alternativ. Även om klassen passar bra för oss äldre som återvänder till vindsurfing är det faktiskt de yngre generationerna som ska få klassen att växa, säger Johan Fallenius.

Kona One
Designer: Jean-Marie Guiric
Längd: 350 cm
Bredd: 70 cm
Vikt: 15,5 kg
Pris: 17 000 - 21 000 kronor (Inkl bräda + rigg)
Segelyta: 1,5-10 m2
Info: www.konaone.com


Uppdaterad: 06 AUG 2015 10:56
Skribent: Elke Cronenberg

Samarbetspartners

  • Musto Sebago 09
  • SPL_logo_2013_FC
  • SvSj_mina-villkor

Annonser

 

Postadress:
Svenska Seglarförbundet
Af Pontins väg 6
115 21 Stockholm

Besöksadress:
Af Pontins väg 6
115 21 Stockholm

Kontakt:
Tel: 084590990
E-post: This is a mailto link

Se all info