Hoppa till sidans innehåll

Hobie Cat 16


The Hobie Way of Life – Hobie Cat 16 nystartar

Beachcat kallas den ibland lite nedvärderande. Men den lilla katamaranen har definitivt mer att ge än att begränsa sig till hotellstränder. Ett VM samlar 100-tals begeistrade från ett 20-tal nationer. 

En sak säger sig alla Hobie Cat 16-seglare ha gemensamt när man frågar dem om sitt båtval: de har riktigt roligt. 
Har man en gång börjat segla flerskrov kommer man inte loss och det gäller även Hobie. Det säger en av de frälsta, Thomas Wiström, aktiv Hobie Cat-kappseglare och sekreterare i Hobie Cat-förbundet.

Hobien brukar underskattas, menar Thomas. 
Tänk dig bara att segla i 2,5 meter höga vågor i snitt som det var på NM i Marstrand 2007. Eller segla till Gotska sandön med den lilla 16-fotaren som ett gäng vågade sig på häromåret. Men den har till och med seglat över Atlanten och rundat Kap Horn. Den är alltså tåligare än många tror.

Ange alt-text här.
Thomas Wiström, 
sekreterare i Hobie 
Cat-förbundet

Hobiens historia började egentligen redan på 60-talet när kaliforniern Hobie Alter tillverkade surfbrädor. Han testade en av de första katamaranerna, en så kallad Manu Kai, som ursprungligen konstruerades med inspiration ifrån de båtar Polynesiens ursprungsbefolkning byggde.

Hobie Alter insåg potentialen och patenterade idén. Hobie Cat 14 med asymmetriska skrov var den första serietillverkade Hobien som kom ut på marknaden 1968. Två år senare var det dags för Hobie 16. Bortsett från surfbrädor och en Hobie-kölbåt har det genom tiderna byggts uppemot ett 30-tal olika katamaranmodeller från minstingen Hobie Bravo till Dragoon och den nya Wild Cat som nu ersätter Tigern i F18-klassen.

Ange alt-text här.
Cupen i Sverige är kval till EM som i sin tur är kval till VM, men det går också att kvala på plats till både EM och VM. Förutsättningen då är att man är medlem i Hobie-förbundet. VM-arrangören ställer båtar till förfogande. Foto: Hobie

Hobie Cat 16 med 100 000 båtar sålda är den populäraste av dessa. Farten – 27 knop är den officiella maxfarten –, spänningen, närheten till vattnet och att alltid segla aktivt utan en lugn stund – fördelarna med Hobie Cat 16 är näst intill oändliga, menar Thomas Wiström. Med en jolle- och kölbåtsbakgrund vet han vad han pratar om. När han bestämde sig för att satsa på en ny klass stod det mellan Laser, Express och Hobie Cat 16. Valet har han under sina sju Hobie Cat-år inte ångrat. 
– En anledning till dess popularitet världen över är just enkelheten. Man kan sjösätta utan egna faciliteter och med en maxbredd på 2,5 m är den trailervänlig, säger Thomas.

Ange alt-text här.
Poppis bland tjejer och killar. Foto: Sailshoot

Med en ideal besättningsvikt på cirka 140 kilo lämpar sig Hobie Cat 16 utmärkt för till exempel en kvinna och en man. För den som gillar att tävla internationellt är Hobie Cat 16 också ett givet val. Man behöver inte ta sig långt utanför Sveriges gränser för att möta en gigantisk Hobie Cat-kappseglingsscen. Inte sällan samlar regattorna i Tyskland ett 50-tal båtar. På EM förra året deltog 124 besättningar, en liknande storleksordning som VM:et har i sin kvaltävling. Apropå VM så kan det väl knappast bli enklare: i stället för att behöva transportera sina båtar till tävlingsorten, vilka exempelvis har varit så exotiska platser som Sydafrika, Fiji och i år Kina, så ställer arrangören båtarna till förfogande. Man slipper alltså dyra transportkostnader.

Ange alt-text här.
”Det bästa med att segla just Hobie Cat 16 är blandningen av folk i alla åldrar, men framförallt att vi är ungefär lika många män och kvinnor som är engagerade. Det har varit ovanligt när jag har hållit på med annan typ av segling. Antingen har det varit en ren kurs för tjejer och tjejsegling eller så är de flesta kappseglare killar.” Josefin Jakobson, ordförande i Hobie Cat-förbundet. I juni 2009 tränade det glada Hobie Cat 16-gänget i Nynäshamn. Foto: Karin Arver

I många länder finns Hobie Cat 16 även i seglarskolor. Besättningsvikten bör dock vara minst 112,5 kilo. Hobie-förbundet rekommenderar Hobie Cat 16 från 14 år. Just nu finns den mest aktiva fleeten i Stockholm kring Baggensfjärden vid Boo IF, som även är hemmaklubb för Årets seglare, Tim Shuwalow och Cecilia Colling. Utmärkelsen fick de för sin prestation på Hobie Cat-EM i Italien 2009, där de knep guldet. 
När båtarna började importeras till Sverige var de även mycket populära kring Malmö- och Falsterbo, just den regionen där Hobie Cat 16 hade sitt nationella mästerskap i samband med Svenska Seglarförbundets SM-vecka 2010. 
– Det finns många potentiella seglare där som skulle kunna vakna till liv igen, hoppas Thomas Wiström. 
Kanske har vi någon slags nystart för Hobie Cat 16 framför oss.

Hobie Cat 16 
Design: Hobie Alter 
Längd: 5,11 m 
Bredd: 2,41 m 
Masthöjd: 7,92 m 
Vikt: 145 kg 
Stor: 15,14 kvm 
Fock: 5,12 kvm 
Spinnaker: 15 kvm 
Djup: 0,25 m 
Djup med roder: 0,6 m 
Pris ny (kappseglingsutrustad): 128 000 kr 
Segelställ: 15 000 kr 
Pris begagnad: från 30 000 kr 
Försäljning: www.hobiecat.nu 
Mer info på klassförbundets hemsida: www.hobie.se

Uppdaterad: 06 AUG 2015 10:49
Skribent: Elke Cronenberg

Samarbetspartners

  • Musto Sebago 09
  • SPL_logo_2013_FC
  • SvSj_mina-villkor

Annonser

 

Postadress:
Svenska Seglarförbundet
Af Pontins väg 6
115 21 Stockholm

Besöksadress:
Af Pontins väg 6
115 21 Stockholm

Kontakt:
Tel: 084590990
E-post: This is a mailto link

Se all info