Farr 30 - Svenska Seglarförbundet
Hoppa till sidans innehåll

Farr 30


Bansegling och havskappsegling med Farr 30

Spänning, fartkänsla, jolle- och storbåtsegenskaper lockar hos Farr 30-klassen.

Bogvågen sprutar upp över däck, den stora spinnakern är uppe, besättningen står bakom rorsmannen och skriker av förtjusning. Farr 30:an planar i 22 knop. Det begeistrar till och med flerskrovsveteraner som Martin Strandberg som den här gången i full koncentration står vid rodret och balanserar båten över vågorna på undanvind.

Martin, som bland annat har varit OS-seglare i Tornado, matchracingseglare och med i svenska America’s Cup-satsningen Victory Challenge, behövde en ny utmaning:

– Jag vill segla entyp, en båt som man kan segla både kryss-länsbana och distanssegling med. Dessutom vill jag segla med ett fullt team där varje position ombord är viktig, förklaraar Martin orsaken till varför han blev delägare till en Farr 30.
En kompromiss mellan racing- och cruisingbåt kom inte i fråga. Farr 30 är ren racing: avskalad under däck och kräver sina 6-7 man.
– Det blir betydligt roligare med en ren racer. Man får direkt kontakt till båten. Gör du fel, märker man det direkt. Men gör man rätt, så är den otroligt snabb.

Entusiasmen märks på Martins röst: i 10 m/s ligger man stadigt över 15 knop i planing.
– Det är otroligt mycket känsla i båten, berättar Martin som är rorsman på sin Farr 30.
– Du får mycket gensvar både när du styr och trimmar.

Enligt Martin är det få kölbåtar som ger så mycket tillbaka som Farr 30. Han går till och med så långt att han kallar båten för en hybrid mellan kölbåt och jolle. På kryssen har den ett bra bett för att vara en kölbåt. Det tack vare att den har 50 procent av den totala vikten, alltså ett ton, längs ner i kölen. På undanvinden är den mer som en jolle: Man har en bra känsla i båten, planar och kan balansera båten med kroppsvikten.

Segelgarderoben består av åtta segel. För att hålla ner kostnaderna föreskriver klassregeln att man får byta högst fyra segel per år.
Klassregeln tillåter både symmetriska och asymmetriska undanvindssegel. För kryss-länsbanan lämpar sig de symmetriska mycket bra utom i väldigt lätt vind samt på distanssegling med öppnare bogar, då asymmetriska segel är snabbare. Klassregeln tillåter fyra undanvindsegel, varav tre topphissade och en fraktionshissad spinnaker. Med den stora spinnakern på 90 kvm och även med den lilla på 65 kvm blir fartupplevelsen häftig. 
Farr 30 har en väldigt stor sittbrunn som är designad för racing och lätt att arbeta i. Riggen är enkel utan backstag och lätt att trimma. Masten är av kolfiber och har dubbla svepta spridare, vilket gör att man får jobba mycket med vant- och förstagsspänningen.
Den är också rolig att segla i lättvind för att den är så lättdriven:
– Redan i 3 m/s har du hela besättningen på kanten, berättar Martin.

Att klassen växer i Sverige är inte konstigt. Båten har varit omåttligt populär i Frankrike som under mer än ett decennium fram till förra året använde Farr 30 i megaeventet Tour de France à la Voile, en tuff fleetracetävling på 1 000 sjömil med blandad havs- och bankappsegling under en hel månad.

På några få år har nu Farr 30-klassen vuxit till över 10 båtar i Sverige. Antalet seglare är förstås betydligt fler då den seglas av en besättning på 6-7 man. Besättningen får tillsammans inte överstiga maxvikten på 525 kilo.

Patrick Lindblom, ordförande i Svenska Farr 30-förbundet, är övertygad om att klassen kommer att växa ytterligare. Priset på begagnade båtar har sjunkit och ligger nu från cirka 300 000 kronor.
– Det blir inte mer än en begagnad Laserjolle om alla i besättningen delar på summan, säger Patrick och fortsätter:
– Och det är mycket båt för pengarna. Det här är ju inte bara en kul banracer utan ett välbyggt och tåligt fullblod gjort för havskappsegling. Farr 30 uppfyller ”Offshore Special Regulations Category 4” i klassreglerna (anm. ISAF:s reglemente för havskappsegling).

Själv ville Patrick gå ner i storlek och samtidigt få en renodlad racer där han och teamet kunde få utvecklas tillsammans. Farr 30 kallar han för en ”liten storbåt”.
Entypsseglingen var en förutsättning och dessutom ville han ha en båt som seglas med full besättning för utmaningens skull.
– På en Farr 30 har alla uppgifter att sköta, ingen är med bara för att sitta på kanten.

Den första tiden när Farr 30 kom till Sverige deltog den mest i IRC och ORCi-tävlingar. Numera räcker det till en entypsklass, men Farr 30 kommer att fortsätta segla under respitregler.

Med ett 10-tal båtar får klassen enligt rådande regler inte SM-status. Men förbundet har motionerat hos SSF om en regeländring som ska anpassa reglerna till ISAF:s reglemente som kortfattat tar hänsyn till båtens storlek och därmed kan kräva färre båtar på startlinjen när båtarna blir större. Just nu pågår en utredning om reglerna för SM-status på SSF.

Patrick är övertygad om att Farr 30 passar flera olika målgrupper:
– En grupp har kanske havskappseglat med 40-fots cruiser/racer tidigare, vill nu få ner kostnaden, storleken, besättningen och dessutom kunna traila båten men samtidigt få upp racingkänslan och enkelheten. En annan grupp är jolleungdomar som inte har OS-ambitioner och kanske är på väg att lägga jolleseglingen på hyllan. De behöver fångas upp i en racingklass där de kan få utlopp för sina kunskaper i segling.

Patrick berättar entusiastiskt om hur Farr 30-klassen samlar en bred skara seglare redan idag, från ungdomar till 60-åringar, från amatörer som har börjat kappsegla nyligen till meriterade proffs.
– Det är för mig det ultimata beviset på att klassen fungerar för både bredd och spets, säger Patrick.
De flesta svenska Farr 30 finns för närvarande i Stockholmsområdet men fyra båtar är utspridda från Göteborg till Malmö så potential finns för fortsatt tillväxt i hela Sverige. Närmaste grannar med störst spridning är Norge, Ryssland (St. Petersburg), Tyskland och Nederländerna. Störst är klassen fortfarande i Frankrike och USA.

Hur ser utvecklingen ut i Europa?

– Klassen har gått ned i Italien och minskar även i Frankrike, eftersom den stora tävlingen “Tour de France à la Voile” byter båt. Det är ett av skälen till att båtarna nu flyttar norrut. I norra Europa finns nu 30 båtar, jämfört med bara en handfull för några år sedan. I USA har klassen varit nere men vänt igen och börjat få fler deltagare på till exempel Key West igen.

Förutom till cupen i Sverige tar sig ett antal svenska Farr 30-seglare till EM i Kiel och VM i San Francisco.
Att ta sig runt i landet med en båt kan förefalla krångligt, men inte om man kikar på hur både Martin och Patrick har löst det: med en 7-sitsig bil får de med sig hela besättningen och båten på en gång. Ekipaget kräver dock E-körkort för tungt släp.
– Har man en gång provat den här båten är det svårt att välja någon annan, avslutar Martin.

Farr 30
Design: Bruce Farr, 1995
Längd: 9,43 m
Bredd: 3,08 m
Djup: 2,13 m
Vikt: 2 063 kg
Segel (stor och fock): 58,6 kvm
Segel (stor och spinnaker): 127 kvm
Pris (begagnad): 300 000-350 000 kronor inkl trailer
Pris (ny): från 750 000 kronor
Produktion: US Watercraft
Försäljning: Stagg Yachts

   
Uppdaterad: 21 JUN 2017 11:00
Skribent: Elke Cronenberg

Samarbetspartners

  • Musto Sebago 09
  • SPL_logo_2013_FC
  • SvSj_mina-villkor

Annonser

 

Postadress:
Svenska Seglarförbundet
Af Pontins väg 6
115 21 Stockholm

Besöksadress:
Af Pontins väg 6
115 21 Stockholm

Kontakt:
Tel: 084590990
E-post: This is a mailto link

Se all info