Hoppa till sidans innehåll

Express


Vågar nya format

Expressklassen jobbar ständigt med att förnya sig. På 2012-års SM testades ett nytt tävlingsformat: kryssgaten.

Express är en klass man stannar i om man en gång fallit för den. Därför är också konkurrensen hård på kappseglingsbanan. Argumenten för att välja Express är många, om man lyssnar på Robert Eriksson, ordförande i Expressförbundet. Han blev själv fast i klassen i slutet av 90-talet, har sedan 1999 seglat varje SM med ett undantag och vunnit två av dem.
– På ett Express-SM möter du rävar som Michael Collberg och Henrik Ottosson på banan. Det är med andra ord ett bra motstånd i klassen. Många har varit förvånade när de inte kunde prestera i topp. Det tar många år att ta sig upp i Express, berättar Robert.

Det var Mästarnas Mästare, tävlingen där alla SM-mästare möts en gång per år, som inspirerade förbundet att testa ett nytt format på sitt SM: kryssgaten ska tillföra racet nya taktiska utmaningar. Man ville pröva något nytt och det blev så pass uppskattat att förbundet planerar att fortsätta med det.

En annan nyhet är att den maximala besättningsvikten troligen snart slopas. I Express är det fri besättningsvikt när man kappseglar på fyra. Seglar man på fem personer är maxvikten 340 kilo. Regeln infördes på 90-talet för att förhindra att Express skulle bli en femmannabåt. För att underlätta för unga som vill segla på fler, ska nu alltså viktgränsen tas bort och det ska bli fritt fram även för femmanna- och sexmannabesättningar.

Express har kläckts fram ur Peter Norlins penna. Det var när J/24 blev så pass populär i USA på 70-talet, som Albin Marin i Kristinehamn funderade på att tillverka succébåten på licens. Istället skapade man dock en egen båt med hjälp av Norlin som då redan ritat bland andra Scampi och Accent. Snabb och billig skulle ”Albin Express” bli. Till båtmässorna 1979 var de första båtarna färdiga och efter en månad var redan 85 stycken sålda. Prislappen låg då på 50 000 kronor för båtarna som hade en enkel inredning, fyra kojplatser i förpiken och salongen, ett litet pentry och få, tunna snickerier. Båtarna levererades i halvfabrikat där ägaren själv fick skruva ihop inredningen.

Mellan 1979-81 byggdes cirka 1 000 båtar tills efterfrågan sjönk och Albin Marin gick i konkurs. Efter konkursen fortsatte produktionen sedan i mindre skala i både Sverige och Danmark – några av dessa båtar fick ett blått skrov. Även Elan i Kroatien byggde Expresser som man då och då ser bland öarna i Adriatiska havet, dessa mäter dock inte in som entyps-Express.

Express spred sig snabbt i Sverige och även till Norge. Uppskattningsvis är totalt cirka 1 400 Expresser byggda fram till 2005. Det är möjligt att köpa nya Expresser via Finessa-båtar. En av fördelarna som Robert framhäver är just Expressens låga kostnader. Med cirka 60 000 kronor och uppåt för en begagnad Express är den ganska överkomlig i jämförelse med många andra modernare båtar.

För att hålla kostnaderna nere får man endast använda dacronsegel. Och för att ytterligare underlätta för semesterseglarna och slippa krångel ska dynorna och pentryt vara kvar i båten under kappsegling. Dynorna kan ersättas av 30 kilo ballast.

Antalet medlemmar i förbundet är idag cirka 380. Västkusten, som har sina kvällsseglingar i Långedrag, har gått tillbaka något i antalet båtar och det är nu Stockholmsregionen som leder när det gäller antalet aktiva. Gänget i Stockholm seglar sina kvällsseglingar i Saltsjöbaden. En region som är på gång är Norrland, med uppskattningsvis åtta båtar från Sundsvall till Umeå.

Express
Konstruktion: Peter Norlin, 1978
Längd: 7,77 m
Bredd: 2,49 m
Djup: 1,45 m
Vikt: min. 1 780 kilo (båtar byggda fr.o.m. 2001-01-01: 1 820 kilo)
Storsegel: 17,5 kvm
Fock: 14,5 kvm
Spinnaker: 45 kvm
Pris (begagnad): från 60 000 kronor
Pris segel (inkl. spinnaker): 
cirka 45 000 kronor
Info: expresseglare.se
    
Uppdaterad: 21 JUN 2017 10:56
Skribent: Elke Cronenberg

Samarbetspartners

  • Musto Sebago 09
  • SPL_logo_2013_FC
  • SvSj_mina-villkor

Annonser

 

Postadress:
Svenska Seglarförbundet
Af Pontins väg 6
115 21 Stockholm

Besöksadress:
Af Pontins väg 6
115 21 Stockholm

Kontakt:
Tel: 084590990
E-post: This is a mailto link

Se all info