Drake - Svenska Seglarförbundet
Hoppa till sidans innehåll

Drake


Evolution, inte revolution

Draken hör i dag till en av världens och även Sveriges mest aktiva entypsklasser bland kölbåtarna. Förklaringen är enkel: den har alla viktiga ingredienser för att skapa och behålla intresset.

Drakklassen firar 90 år 2019 och är en av världens största kölbåtsklasser, spridd över fem kontinenter och aktivt seglad i mer än 25 länder. Svensk Drakklubb firar i år 70 år. Klubben bildades 1948 inför dom stundande OS-seglingarna i London (Tourqay) och har varit synnerligen aktiv och attraherat en stor skara kompetenta seglare under åren. En av kommande års höjdpunkter är att den legendariska tävlingen Dragon Gold Cup seglas på Marstrand 2021.

"Relativt snabb, lagom stor och sjöduglig häckbåt med ett för seglaren tilltalande yttre” var några av dom normer som ”moderklubben” GKSS hade satt upp för sin konstruktionstävling som sedermera resulterade i Draken. Bakgrunden är att det under 1928 kommit upp önskemål om en billigare segelsport, då antalet mindre båttyper var få. Tanken var att man skulle bygga tre 20 kvm’s utlottningsbåtar. Båten skulle byggas i furu eller afrikansk mahogny, 17 resp. 15 mm askspant. Längd ca 8,70 och bredd ca 2,00 m. Fyra alternativ kom in där man till slut antog normannen Johan Ankers förslag. Förslaget väckte stor uppmärksamhet, inte bara i Sverige utan även i Danmark där man byggde sex båtar till sommaren 1929. Hjalmar Johanssons varv i Kungsviken på Orust fick uppdraget att bygga de tre utlottningsbåtarna samt ytterligare tre till privatpersoner. 

Utlottningen av de tre båtarna ägde rum den 2 juli 1929. Den blå Draken, DS 1, vanns av Georg Hallquist och såldes direkt till C-G Fast. Den gröna, DS 2, vann fru Ingrid Waller och köptes av Alf Palmquist och döptes sedermera till ”Galejan”. Den röda, DS 3, behölls av vinnaren Enqvist. Under sommaren tävlades det flitigt i klassen och Draken fick ett enormt gott rykte. ”Styv, snabb och vacker i sjön”, nämndes många gånger i Seglarbladets spalter. Även under 1930 satsade GKSS på Draken som utlottningsbåt för att ge klassen bredd från första början. Det tävlades flitigt under hela 30-talet och klassen växte och spred sig internationellt.

1937 fick klassen en egen Cup och det var skottarna genom Clyde Yacht Clubs' Association som var initiativtagare till ”International Dragon Cup” som nu heter ”Dragon Gold Cup”. Det är en årlig kappsegling, där arrangemanget roterar mellan på förhand uppgjorda värdnationer. Premiären vanns av Rolf Billner i ”Fafne” och två år senare togs pokalen hem av Pelle Gedda i ”Gedos”.

Draken var nu väl spridd över hela Europa och med detta växte önskemålen om en rigg som kunde bära spinnaker samt att kunna skota genuan utanför vanten. Det skulle dock dröja ändå till 1946 innan Drakens nuvarande rigg ritades. Många förslag fanns, och ett saxklipp ur Göteborgs-Posten från september 1946 belyser intresset för klassen. ”Draken har blivit en kappseglingsklass att räkna med vid seglingsarrangemang. Det verkar som om denna strid, vilket uppstått om typens omriggning, stimulerat till flitigare kappseglande. Nu vill man hoppas att den aktuella omriggningsfrågan får en bra lösning, som icke omöjliggör nordiskt och även internationellt utbyte. Inom klassen har fostrats många goda rorsmän och besättningar som icke räknar sig till ”stjärnrorsmansklassen”. Och då kan man hoppas på resultat”. 1948 blev Draken med sin nya rigg Olympisk klass och fick snabbt stor spridning över hela världen.

Drake
Design: Johan Anker, 1929
LOA: 8,9 m
Bredd: 1,95 m
Djup: 1,2 m
Vikt: 1 700 kg (med mast)
Storsegel: 16 kvm
Genua: 11,7 kvm
Spinnaker: 23,6 kvm

Mer info:
www.svenskdrakklubb.se
www.intdragon.org

OS-medaljer

London 1948
Silver: Folke Bohlin/Hugo Johnson/Gösta Brodin Helsinki 1952
Silver: Per Gedda/Sidney Boldt-Christmas/Erland Almqvist Melbourne 1956
Guld: Folke Bohlin/Bengt Palmquist/Leif Wikström

VM-Guld          
1971, Australien: Jörgen Sundelin/Peter Sundelin/Ulf Sundelin 1973, Grekland: Roger Eliasson/Jerry Burman/Johan Palmqvist 1975, USA: Bengt Palmqvist/Björn Palmqvist/Johan Palmqvist

Uppdaterad: 15 MAR 2018 11:33
Skribent: Svensk Drakklubb

Samarbetspartners

  • Musto Sebago 09
  • SPL_logo_2013_FC
  • SvSj_mina-villkor

Annonser

 

Postadress:
Svenska Seglarförbundet
Af Pontins väg 6
115 21 Stockholm

Besöksadress:
Af Pontins väg 6
115 21 Stockholm

Kontakt:
Tel: 084590990
E-post: This is a mailto link

Se all info