Hoppa till sidans innehåll

C55


Bredd och gemenskap viktigast i C55

Med C55:an har Pelle Petterson skapat en av Sveriges mest populära skolbåtar. Men kölbåten är också en populär racer. C55 presenteras nu i en av våra klassartiklar.

En sak med C55 är säkert: det har skett en kraftig utveckling när det gäller nivån på tävlingarna de senaste åren. I början var det ganska lätt att hänga med i kappseglingarna. Men med gamla rävar som Björn Österberg och Arne K Larsson på startlinjen krävs det idag mer för att ta hem SM-titeln.Det berättar en av de frälsta, Thomas Wrande, ordförande i C55-Förbundet. Med 55 års seglingserfarenhet är han mer än väl kvalificerad för att kunna analysera C55-klassens utveckling. Det var när hans klubb Dalarö BK letade efter en lämplig skolbåt som Thomas föll pladask för kölbåten med jollekänslan.
– Jag var lättlurad för den var skitskoj och lätt att segla, säger han.

Till skillnad från andra små kölbåtar, slipper seglarna leta kran och kan istället enkelt sjösätta från trailern. Nästan hela båten är en enda stor sittbrunn, menar Thomas.
– Idealisk som dagsseglare och för seglarskolan då man har plats att ta med sig oerfarna.
Den bedömningen gjorde också Svenska Seglarförbundet när de började rekommendera C55 som skolbåt i mitten av 2000-talet. Båtarna kan sedan dess förvärvas med hjälp av Idrottslyftet, ett bidragssystem som gynnar klubbar som satsar på barn och juniorsegling.

Numera finns det uppskattningsvis över 250 båtar i Sverige, varav cirka 60 används aktivt i kappseglingar, åtminstone om man räknar antal mätbrev i år.

Enkelhet är ett av C55:ans motton. Thomas vill till och med gå så långt att kalla C55 som ”Laser med köl”. Förutom beslagen är alla båtar likadana – om man bortser från små viktskillnader som man numera korrigerar med en viktkompensation efter att förbundet har genomfört en mätning.
Precis som 606:an härstammar även C55 från Pelle Pettersons berömda penna. När 606:an kom ut på marknaden i början av 70-talet gjorde man inga större ansträngningar att sälja konstruktionen utomlands. Numera finns enstaka C55:or i Danmark, Tyskland och till och med Schweiz och Italien. På halvt allvar har en fleet i Tyskland redan föreslagit C55:ans deltagande på Kieler Woche någon gång i framtiden.

Under tiden växer klassen i Sverige. C55 har i Sverige delats upp i tre olika fleeter: East-, West- och Öresund. I Eastfleeten, som med cirka 20 deltagare på sina regionala seglingar är den största fleeten, finns de flesta juniorseglarna upp till 19 år.

Förbundets målsättning är att öka juniordeltagandet även i de andra fleeterna. Ett steg i den riktningen är att juniorerna inte bara finns med i den totala resultatlistan på SM, utan även har en egen lista. Så småningom hoppas man att juniorer får sitt eget SM.
Det är just bredden som Thomas menar utgör charmen i klassen: allt från juniorer till 70 plussare samsas på samma bana. Och för att även gå de mer erfarna seglarna till mötes, planerar C55-förbundet att införa en 100+ klass, där deltagarna ska vara minst 100 år tillsammans.

C55
Design: Pelle Petterson
Längd: 5,51 m
Bredd: 2,05 m
Djup; 0,4-1,1 m
Vikt: 450 kg
Segel (inkl spinnaker): 38 kvm
Pris begagnad: från 85 000 kronor
Pris ny: från 153 000 kronor (exkl. spinnakerutrustning, trailer, segel)
Pris segel: från 17 500 kronor
Tillverkning: Cremo
Återförsäljare: www.baths.se
Mer info: www.c55sweden.org
   
Uppdaterad: 07 DEC 2016 12:04
Skribent: Elke Cronenberg

Samarbetspartners

  • Musto Sebago 09
  • SPL_logo_2013_FC
  • SvSj_mina-villkor

Annonser

 

Postadress:
Svenska Seglarförbundet
Af Pontins väg 6
115 21 Stockholm

Besöksadress:
Af Pontins väg 6
115 21 Stockholm

Kontakt:
Tel: 084590990
E-post: This is a mailto link

Se all info