Hoppa till sidans innehåll

606


Less is more

606 står sig som en av landets populäraste klasser. God seglingskvalité under anspråkslösa former är det som lockar både nybörjare och även några av Sveriges bästa. Dessutom slåss gamla och nybyggda båtar på lika villkor.

Det är lite som avslöjar att den spralliga damen har 40 år på nacken. Den för 606:an typiska orange skrovfärgen från 70-talet har lackats över av många ägare, men originalfärgen är det enda attribut som långsamt försvinner ur klassen. 606 behåller sin orubbade popularitet och växer till och med i vissa av landets klubbar.

Jonas Jemt från Råå i Öresund kommer ursprungligen från en annan stor kölbåtsklass, bytte till 606 och är numera ordförande i 606-förbundet. Han valde 606 för att kunna segla mer, något han lyckas med tack vare den lätta hanteringen av den lilla öppna kölbåten. I år prickade han av tävlingar i Lysekil, Gävle, Uppsala, Danmark, Lidköping, Marstrand och på Åland. Det skulle han aldrig ha klarat med en större båt som kräver transportseglingar. 606 dras lätt – med B-körkort – bakom bilen och därmed ligger hela landet och grannländerna öppna.
– Dessutom är man färre i besättningen än på en större båt. Det underlättar ytterligare, säger Jonas.

Även priset nämns som en av 606:ans stora fördelar. Det finns en god begagnatmarknad. En äldre båt i originalskick, det vill säga utan dubbelbotten, som kom senare, kan hittas från 20 000 kronor och uppåt. Att en sådan båt mycket väl är konkurrenskraftig har bröderna Staffan och Håkan Ek tillsammans med Herman Kilsäter bevisat vid de tre gånger de har blivit SM-mästare. De köpte ett ”vrak” för 

10 000 kronor, slipade visserligen till kölen, men behöll annars båten i originalskick. Den som vill slippa renoveringsarbeten kan satsa på en helt ny båt som byggs på Åland.

606 är lite av en Mr. Jekyll och Dr. Hyde. Hon är en kölbåt i lättvind och blir en jolle när det brallar i. I vind från och med 8m/s kan man lätt komma upp i planing. Och är man lite oförsiktig säger hon ifrån och kan slå omkull. Nervkittlande, kallar Jonas undanvindseglingarna i lite mer vind. Att skapa en livlig och modern båt var också tanken när båtdesignern och sedermera seglarlegenden Pelle Petterson 1969 ritade båten som skulle ersätta Stjärnbåten. Monark byggde men fick inte riktigt fart på försäljningen förrän eldsjälen, dansken Ole Bundgaard, känd för marknadsföringen av Finn- och Trapezjollen, ilade till undsättning och bidrog till att 606 snabbt blev en av de mest omtyckta kappseglingsbåtarna i landet.

En anledning till att 606-klassen blev så stor på 70-talet var också att GKSS beslöt sig för att anta den som ny entypsbåt för juniorer. GKSS letade efter en attraktiv, snabb och rolig kölbåt med goda trimmöjligheter. De båtar som också var tänkbara var Mustang Jr och Yngling. Omständigheterna som slutligen låg till grund för valet av 606:an var fler trimmöjligheter och större utrymme i sittbrunnen.

606 hade teoretiskt kunnat bli en olympisk klass. Tanken är inte så långsökt. Två år före 606 tog form på Pelle P:s ritbord, skapade norrmannen Jan Linge Solingens mindre syster Ynglingen. Med hjälp av en ganska lyckad marknadsföring turnerade Ynglingen runt och etablerade sig i Europa. Den vida spridningen har säkert bidragit till att Yngling sedan togs ut som OS-gren 2004 och 2008.

En sak är dock säker: att 606 inte har blivit olympisk, har inte skadat klassens utveckling i Sverige. Idag syns omkring 100 båtar på kappseglingsbanorna runt om i Sverige, Finland och Danmark årligen. Även i Tyskland finns några enstaka båtar. Marinen köpte cirka 50 båtar på 70-talet och fram till nyligen fanns några aktiva från försvaret kvar i klassen.

Runt 1990 togs ett viktigt steg när man införde dubbelbotten för att göra båten självlänsande och säkrare. Detta ledde också till att man tog upp nytillverkningen av 606:an och sedan dess har det tillverkats cirka 100 båtar att lägga till de cirka 600 båtar som finns sedan 70-talet.

Populär 606-klubb: Intresset för att segla på Lidingö inom Stockholms 606-klubb har under de senaste åren blivit så stort så att man för tillfället inte kan ta emot fler båtar, säger Niklas Litoft, ordförande i s606:
– Klubben har 30 platser som är upptagna och det står idag åtta besättningar på kö. Vi jobbar febrilt på att hitta alternativ och för att ge fler chans att vara med i klubbens verksamhet.

Alla kategorier av seglare dras till 606. Det är unga, de som känner sig unga, nybörjare och gamla rävar om vartannat. I toppen finns några av landets bästa seglare. Oavsett nivå så har man alltid någon att fightas mot. Även om några tar sin satsning på blodigt allvar, står det dock absolut högst på dagordningen att det ska vara skoj och socialt runt omkring.
Klassen växer till sig på vissa håll i landet; ett undantag är västkusten där återväxten har stagnerat.

Stockholms 606-klubb är däremot ett exempel på hur man på bara några få år har lyckats bygga upp en 606-verksamhet från noll till cirka 30 båtar. Enkelhet är mottot även för dem som driver klubben. En kran införskaffades som med kommunens goda vilja ställdes på kajen och uppställningsplatser hyrs av den intilliggande motorbåtsklubben. Båtarna tas snabbt upp efter varje kvällssegling. Korta snabba race och fair play på banan är det som gäller på kvällskappseglingarna.
I början av 90-talet samlade 606 så många som ett 80-tal båtar på SM-startlinjen. De senare åren har siffran legat på nästan 50 båtar, något som Svenska 606-Förbundets även hoppas på för årets SM i Råå i augusti.

Fakta 606
Konstruktion: Pelle Petterson, 1969
Längd: 6,06 m
Bredd: 1,80 m
Djup: 0,95 m
Vikt (total): 555 kg
Storsegel: 10,5 kvm
Fock: 5,5 kvm
Spinnaker: 22 kvm
Pris: från 20 000 kronor (begagnad)
Från 18 000 Euro (ny, exkl. segel, exkl. trailer)
Försäljning: Baltic Produkter AB, Åland
Segel (t.ex.Gransegel, Hamel Sails, Northsails): cirka 25 000 kronor
Information: www.606-forbundet.se

   
Uppdaterad: 02 DEC 2016 14:57
Skribent: Elke Cronenberg

Samarbetspartners

  • Musto Sebago 09
  • SPL_logo_2013_FC
  • SvSj_mina-villkor

Annonser

 

Postadress:
Svenska Seglarförbundet
Af Pontins väg 6
115 21 Stockholm

Besöksadress:
Af Pontins väg 6
115 21 Stockholm

Kontakt:
Tel: 084590990
E-post: This is a mailto link

Se all info