Hoppa till sidans innehåll

29er


Spänningen övertygar

Hon är 49erns lilla syster, 13 år gammal och nybliven klass på ISAF Youth Worlds. Intresset för 29er har skjutit ordentligt i höjden i Sverige de senaste åren. Båten är förhållandevis billig att segla, det är en modern och spektakulär typ av segling och man har kul.
En av de frälsta 29er-seglarna är 15-åriga Elin Sturesson, GKSS. Elin och hennes gast Sofia Falkendal seglade RS Feva. När det var dags att förnya sig, stod valet stod mellan 420 och 29ern. Det var just farten och spänningen som övertygade tjejerna. Och precis som 49ern når 29ern farter snabbare än vinden både på kryss och läns.

Rorsmannens viktigaste egenskaper när det går så fort är att kunna hålla sig lugn, menar Elin. Framförallt när det är många båtar runt omkring. Fokus ligger på att hålla koll på lutning, skotning och kicken. Men det ser nog svårare ut än det är: 
– Första gången vi seglade på undanvinden då det blåste rejält, tappade vi helt hakan när vi konstaterade att vi klarade att hålla oss på rätt köl, skrattar Elin.

Segling konkurrerar med andra häftiga sporter: skateboard, freeride, snowboard. Då måste även vi förnya oss. Det menar Olle Langenius, entreprenör och projektledare för svenska 29er-projektet. Olle har med hjälp av flera andra drivit fram importen av 29er till Sverige.

29erns svenska historia är bara två år gammal. Det började med att en grupp föräldrar efter Junior-SM i Båstad konstaterade att man behövde nytt material efter Optimisten och RS Feva. 
– Vi insåg att det fattades en lämplig 2-mansbåt i Sverige. 420 har ju funnits med i nästan 50 år men vi var ute efter en båt som på ett bättre sätt attraherar dagens ungdomar. Seglingen måste hänga med, säger Olle.

Initiativtagarna letade efter en båt som bjöd på fartupplevelser och var fräck. 29ern, som redan var stor i Danmark och Finland, blev det naturliga valet. Så småningom importerade Olle Langenius 22 båtar via sitt företag till Sverige. Hans engagemang förklarar han med att han brinner för juniorsegling. 29ern ger dessutom ett bra exponeringsvärde, tillägger han. 
– Starka ungdomar, som är kulturbärare, säger han.

Hur tror du klassen kommer att utvecklas i Sverige? 
– Den kommer att utvecklas till största 2-mansklassen. Jag hoppas på ett 50-tal, säger Olle. 29er är en gren på ISAF Youth Worlds, då i öppna klassen, alltså för tjejer och killar blandade. 
– Det är ingen båt som kräver massor med muskler, utan resultatet hänger på tekniken. Tjejer och killar tävlar på lika villkor. 
Av de omkring 35 båtarna i Sverige kappseglar cirka 25 aktivt.

 

FAKTA 29er 
Design: Julian Bethwaite, 1997 
Längd: 4,45 m 
Bredd: 1,77 m 
Vikt: 90 kg 
Segel: 27,5 kvm 
Besättningsvikt: 100-140 kg 
Pris ny (inkl. segel): från 80 000 kr 
Pris begagnad: från 35 000 kr
Försäljning: www.borresen.com eller www.ovingtonboats.com (Förbundet har ett inköpsavtal med Ovington Boats) 
Mer info finns på 9erförbundets hemsida. 

Uppdaterad: 21 JUN 2017 10:48

Samarbetspartners

  • Musto Sebago 09
  • SPL_logo_2013_FC
  • SvSj_mina-villkor

Annonser

 

Postadress:
Svenska Seglarförbundet
Af Pontins väg 6
115 21 Stockholm

Besöksadress:
Af Pontins väg 6
115 21 Stockholm

Kontakt:
Tel: 084590990
E-post: This is a mailto link

Se all info