Hoppa till sidans innehåll

Ladda med fysträning inför seglingssäsongen

2017-01-10 10:16
Snart är seglingssäsongen här och har du inte tagit tag i din egen eller klubbens fysträning är det dags. Det är aldrig för sent att bli en starkare och uthålligare seglare och här hittar du tips på övningar och litteratur.
  • Uppdaterad: 2017-01-10 10:42

Att få med sig styrka, kondition och kroppskontroll från unga år bidrar både till både snabbare segling och fler möjligheter i senare åldrar. Genom vinterfys för klubbens barn och ungdomar kan vi ge de just dessa kapaciteter samt skapa en bred bas med en stor rörelsearsenal.

Träning är glädjefylld, allsidig och genomförs med bra teknik
En förutsättning för att bedriva träning för barn och ungdomar är att de ska komma dit gång på gång. Därför är det viktigaste att träningen upplevs rolig och glädjefylld. En bidragande faktor till detta är bl.a. allsidighet vilket också ger just den stora rörelsearsenal som öppnar möjligheter för att t.ex. välja och komma in snabbare i olika båtklasser vid karriärövergångar.

För att rörelsearsenalen ska bli användbar bör man lägga stor vikt vid bra teknik både för att träna in rätt rörelsemönster och för att undvika skador. Detta kräver en viss kunskap av ledaren och att man ibland går in och korrigerar och hjälper adepten att göra rätt. När du ser att någon gör en övning med bra teknik kan du fråga dem hur det känns i kroppen eller be de titta hur de ser ut från sitt perspektiv.

Lästips för teknik och hållning är ”Basträning för barn” av Johanna Elphinston (2011) SISU Idrottsböcker.  Du kan enkelt se och läsa om grundläggande rörelseövningar och vad du som tränare ska titta på. Samma rörelsemönster gäller för vuxna. Det är pedagogiken som skiljer sig!

Åldersanpassat ger bästa resultat
Under olika delar av barns och ungdomars utveckling finns det olika fönster där de är mottagliga för olika typer av träning. Utnyttjar man dessa fönster rätt så förbättrar det i många fall den fysiska kapaciteten även i vuxen ålder. I vissa fall handlar det om egenskaper som inte alltid går att träna ikapp.

Vill du veta mer om åldersanpassad träning kan du läsa mer i boken ”Åldersanpassad träning för barn och ungdom” av Michael Tonkonogi et al. (2012) SISU idrottsböcker. Den är relativt lätt att ta till sig och du får även tillgång till en hemsida och cd med filmer på bra övningar.

Enkla bra träningsprogram i SSF:s Övningsbanken
I SSF:s Övningsbank kan du hitta några exempel på träningspass genom att söka på fysträning. Programmen är uppbyggda av övningar för hela kroppen och innehåller koordination, balans, grundläggande styrka och rörlighet. Vid flera övningar står tekniktips och vad man ska tänka på när man utför övningen. I vissa fall finns det även beskrivning till skalning av en övning. D.v.s. hur den kan genomföras på ett sätt som kräver mindre styrka. De flesta övningarna går på detta sätt att genomföra i alla åldrar och på olika nivåer men det är upp till dig som tränare att anpassa pedagogiken så att det blir roligt för dina adepter.

Mer kunskap och inspiration om fysträning för seglare
I webbshopen på svensksegling.se hittar du boken ”Sailing Fitness Toolbox” av Katherine Knight (2013) Sports Fitness Tools. Katherine var fystränare för Swe Sailing Team under OS 2012 och boken erbjuder många bra träningstips och program för olika typer av seglare - enmansbåt, flermansbåt, jolle eller kölbåt. Boken är på engelska.

Skribent: Karin Almquist

Samarbetspartners

  • Musto Sebago 09
  • wwl_logo_pms-132
  • VCC_Ironmark_Print_CMYK_90px
  • SPL_logo_2013_FC
  • SvSj_mina-villkor

Annonser

Postadress:
Svenska Seglarförbundet
Af Pontins väg 6
115 21 Stockholm

Besöksadress:
Af Pontins väg 6
115 21 Stockholm

Kontakt:
Tel: 084590990
E-post: This is a mailto link

Se all info