Hoppa till sidans innehåll

Rapport från EM i RC-Laser

2016-05-24 17:03
RC-Laser segling i Sverige är ganska nytt. Vi startade en fleet i Stockholmsregionen under 2014 och under 2015 fick vi lite bredd och fart på seglandet. RC-Laser är annars en konstruktion som varit med många år och utomlands är det en stor klass. RC-Laser är som det låter en Radio Controlled Laser, d v s radiostyrd Laser. Precis som storlasern är det en strikt entypsklass och alla båtar och segel är exakt lika. RC-Lasern är också lik stor Lasern att trimma och segla. Fast RC-Lasern har köl och 4 olika stora riggar…och så är vi inte ombord.
  • Uppdaterad: 2016-06-07 17:32

RC-Laser segling i Sverige är ganska nytt. Vi startade en fleet i Stockholmsregionen under 2014 och under 2015 fick vi lite bredd och fart på seglandet. RC-Laser är annars en konstruktion som varit med många år och utomlands är det en stor klass. RC-Laser är som det låter en Radio Controlled Laser, d v s radiostyrd Laser. Precis som storlasern är det en strikt entypsklass och alla båtar och segel är exakt lika. RC-Lasern är också lik stor Lasern att trimma och segla. Fast RC-Lasern har köl och 4 olika stora riggar…och så är vi inte ombord.

Till EM i Valenciennes i Frankrike hade Sverige fått 4 platser. Det var ett internationellt EM så det kom även ett par Australiensare. Annars var det europeiska länder representerade, totalt 33 startande. Vi svenskar har inte seglat RC-Laser i stora sammanhang men som seglare har vi seglat andra RC klasser eller ”storbåtar” internationellt tidigare. Men vi var nykomlingarna.

Franska tävlingsledningen hade ställt några underliga krav på det ickefranska tävlande. Dels skulle vi ha läkarintyg på att vi klarade av seglingen: stå på bryggan, böja sig ned och ta upp båten och, om vi har tur, kliva upp på ett podium. Ni skulle ha sett minen på min läkare när jag förklarade vad han skulle intyga. Dessutom skulle vi vara ansvarsförsäkrade till 1,5 MEUR ca. 15 miljoner kronor! 
Så rustade med båtar, läkarintyg och försäkring från Pantaenuis åkte vi till Valenciennes.

Första dagens racing gick i ganska hårda vindar. Vi seglade med C eller till och med den lilla D-riggen. Kul var det i blåsten och vi svenskar seglade ur bra. På kvällen första dagen låg vi 4, 5, 12 och 18. Då ingen sett svenska RC-Lasers på internationella tävlingar förut var de minst sagt förvånade. Och vi svenska hade en bra kväll där vi i stort kände oss oövervinnerliga.

Dag två var det lättare väder och B-rigg. Nu började de andra seglarnas rutin kännas som tungt motstånd. Jag rasade på en förmiddag från 4:e till 9:e plats. Tungt. Men dagen slutade med en 7:e plats. Likadant för de andra svenska seglarna. Lite moloket var vi på grillkväll i klubben med alla jättetrevliga seglare.

Sista dagens seglingar gick i mycket lätt och skiftande vind. Jättestora A-riggen satt på. För oss svenskar fortsatte det att gå tungt. De andra var så rutinerade och vana vid sina båtar och seglingsplatsen att vår relativa oerfarenhet nog kostande några placeringar. Dagen slutade med två avblåsta startförsök och sedan, efter ett par timmars väntan, gick tidsgränsen för regattan ut. Men några seglingar han vi med. Det var en svår dag. Inte ens de lokala seglarna kunde förutse vindar och skift.

Vi är överlag nöjda med vår prestation i vårt första EM. Vi slutade som: 7:a Uffe Neumann SWE 65, 8:a Gunnar Möller SWE 70, 14:e Mats Öberg SWE 40 och 21:a Thomas Sandberg SWE 146.

EM var en härlig tillställning på en fin seglingsplats, trevlig klubb, jätte fina och trevliga seglare och mycket pedagogiska och duktiga domare. Vi körde med observatörer som hjälp till domarna och det var några av oss seglare som för tillfället inte var på banan. Man valdes ut slumpmässigt och det var intressant att vara med och döma och höra domarnas resonemang. Min förståelse för att det kanske inte alltid är så lätt där på dommarbänken heller ökade dramatiskt. Man ser också hur svårt det är att hinna se allt för en domare. Själv ser jag min båt hela tiden och tycker kanske att domaren är lika insatt i det som hänt…men så kan det naturligtvis inte vara. Nu vet jag.

/Gunnar Möller SWE 70

Skribent: Emelie Lindström
Epost: This is a mailto link

Samarbetspartners

  • Musto Sebago 09
  • VCC_Ironmark_Print_CMYK_90px
  • SPL_logo_2013_FC
  • SvSj_mina-villkor

Annonser

Postadress:
Svenska Seglarförbundet
Af Pontins väg 6
115 21 Stockholm

Besöksadress:
Af Pontins väg 6
115 21 Stockholm

Kontakt:
Tel: 084590990
E-post: This is a mailto link

Se all info