SRS - Svenska Seglarförbundet
Hoppa till sidans innehåll

SRS


SRS-nyheter 2018

 

Inför 2018 har arbetet med att utveckla SRS-systemet fortsatt. Årets tydligaste förändring är att möjligheten att ta ut ett separat shorthandedmätbrev tas bort och ersätts av en möjlighet att välja en alternativ segelkonfiguration för shorthandedtalet på det ordinarie mätbrevet. En båt kan alltså fortsättningsvis endast ha ett mätbrev med standardrespittal för en normal konfiguration och ett shorthandedtal som kan vara för samma eller en alternativ konfiguration.

Vi har lagt avsevärt arbete på att uppgradera webbgränssnittet som numera är tvåspråkigt (svenska/engelska) och har förbättrade möjligheter att lägga in hjälpinformation i infobubblor. Vi kommer att förbättra informationen i gränssnittet under tid och vi tar gärna emot önskemål och tips på vad som kan förbättras

Bedömningsmetoden har justerats på några punkter:

  • Bedömningssystemet för flygande segel har justerats som en respons på den tekniska utvecklingen av dessa segel. Antalet val av segelmaterial för flygande försegel begränsas till två; vävd duk och laminerad duk. Inverkan av dessa förändringar blir liten för de flesta befintliga båtar.
  • Bedömningen av mycket långsmala båtar har justerats. Detta rör endast ett fåtal båtar, främst stora skärgårdskryssare.
  • Begränsningarna för att få det så kallade ”cruisingavdraget” har justerats. Vår bedömning är att den gamla modellen var allt för förmånlig för många båtar och för 2018 gäller att om en enskrovsbåt har en segelgarderob begränsad till ett storsegel, en genua med HLP>130% av FB (förtriangelbasen) vilken förs på ett rull-system monterat helt ovan däck samt maximalt ett flygande försegel ger detta sänkt SRS-tal.
  • Alla segel utöver ett försegel samt ett flygande försegel kommer att påverka respittalet. Inverkan kommer att vara svag men är tänkt som en påminnelse om att SRS i första hand är ett respitsystem för breddkappsegling.

Sammantaget gör årets förändringar att medianbåten får ett höjt tal på ca. 0.003.

Ett antal tabellbåtar har fått justerade uppgifter och därmed kan respitalet ha ändrats. Källan till nya måttuppgifter är främst SRSv – mätningar och information från ett antal båtägare och vi tar gärna emot infomation om ytterligare felaktigheter i båtdataladen. Ändringarna rör följande båttyper; Accent, Aphrodite 101, Bianca 101, Dehler 29, Elan 333, Elan 31, First 44.7, HR310, Maxi Magic, Mistinguette, Murena, OE29, OE 36, Scanner 391, Scanner 38, Sveakryssare, Player 31 och Player 

Excelbladet för resultatberäkning,  användarhandledningen och mätmanualen med mätformulär finns på SSF’s hemsida. 

För att hålla dig uppdaterad med våra senaste nyheter se vår Facebooksida: www.facebook.com/SRSinfo
Du behöver inte ha ett facebookkonto för att kunna läsa våra nyheter på Facebook men för att få nyheterna automatiskt genom att "gilla" sidan och kunna ställa frågor samt läsa frågor och svar från andra så krävs ett facebookkonto, det är dock gratis. 


SRS är ett respitsystem för breddkappsegling
. Syftet med systemet är att ge båtar av olika typ möjlighet att kappsegla mot varandra. Strävan är att SRS-talet ska representera en båttyps bästa potentiella prestanda på en rundbana i mellanvind.

SRS är ett semi-empiriskt respitsystem där en båts respittal i första hand beror på dess mått men systemet innehåller även empiriska och subjektiva element. 

På grund av systemets uppbyggnad är metoden och underlaget för beslut om nya eller ändrade SRS-tal och/eller SRS-tabellsplacering inte offentligt. Avsikten är att hindra att båtar konstrueras och optimeras specifikt för SRS-kappsegling.

Eftersom ett respittal i SRS-systemet i första hand baseras på båtens dimensioner vill vi understryka vikten av att ange korrekta dimensioner samt att båtägaren enligt kappseglingsreglerna alltid är ansvarig för att uppgifterna i mätbrevet är korrekta.

SRS är till för kölbåtar av alla slag, jollar och flerskrovsbåtar. Vi rekommenderar dock att man om möjligt inte blandar kölbåtar, jollar och flerskrovsbåtar i samma klass annat än på lägsta klubbnivå.

SRS är ofta helt gratis, respittal för många typer av kölbåtar, jollar och flerskrovsbåtar finns listade i SRS-tabellerna som är helt gratis att nyttja för Svenska Seglarförbundets medlemmar förutsatt att din båt uppfyller grundstandard (se SRS-klassreglerna för mer info). Dessa respittal är baserade på de dimensioner som finns i båtdatabladen vilka avser att representera ”den bästa” båten av varje typ. ”Medelbåten” kan alltså ofta få sänkt respittal genom att mäta sina verkliga mått och vikter och ta ut SRS-mätbrev baserat på detta.

SRSm-mätbrev (mätbrev för mätbrevsbåtar) eller SRSv-mätbrev (mätbrev för mätbrevsbåtar med verifierade båtdata) kan utfärdas, till en låg kostnad, för båtar som inte finns med i någon av SRS-tabellerna eller som avviker från båttypens grundstandard. SRS-mätbrev utfärdas endast för en verklig båt i den konfiguration den verkligen har.

Det finns inga begräsningar för antal och typ av segel för en mätbrevsbåt annat än de som båtägaren själv väljer. I SRS bedöms varje undanvindssegels inverkan på båtens prestanda individuellt och alla sådana segel samt deras mått och material ska därför redovisas i mätbrevsansökan. En grundtanke i systemet är att man ska kunna vara konkurrenskraftig med en normal båt och en normal segelgarderob. Specialsegel som ”Code 0”, stagsegel eller onormalt stora segelgarderober ska inte vara en förutsättning för framskjutna placeringar.

Om en kölbåt har segelgarderob begränsad till ett storsegel, en fock/genua vilken förs på ett rullsystem monterat helt ovan däck samt maximalt ett undanvindssegel ger detta sänkt SRS-tal. Fler än 5 försegel (kryssförsegel + undanvindssegel) ger höjt respittal.

Resultatberäkning är enkelt - multiplicera SRS-talet med den seglade tiden och kortaste tiden vinner. Ett annat sätt är "Omvänd SRS", =Tid-på-distans, där båtarna startar i förhållande till sina SRS-tal och lägsta talet först.

Har du frågor om SRS kan du ställa dem direkt på vår Facebooksida, alternativt vända dig till Svenska Seglarförbundet och båttekniskt ansvarig på:
This is a mailto link eller per telefon på tisdagar till torsdagar kl 09.00-10.00 på 0701-808556

Uppdaterad: 06 APR 2018 09:30
Epost: This is a mailto link

Samarbetspartners

  • Musto Sebago 09
  • SPL_logo_2013_FC
  • SvSj_mina-villkor

Annonser

 

Postadress:
Svenska Seglarförbundet
Af Pontins väg 6
115 21 Stockholm

Besöksadress:
Af Pontins väg 6
115 21 Stockholm

Kontakt:
Tel: 084590990
E-post: This is a mailto link

Se all info