Hoppa till innehåll

Charlie Ekberg vid rodret

Youth America's Cup

20130224

Swe Sailing Teams 49er-seglare Niclas Düring och Charlie Ekberg lever nu i en drömvärld och tillbringar nästan hela februari i San Fransisco där de seglar, snackar segling, meckar båt och går på gymet med tillsammans med Artemis America's Cup team.

Charlie och Niclas är tilltänkta som rorsman, respektive taktiker på Swedish Youth Challenge, utmanare i Red Bull Youth Americas Cup, en regatta för seglare i åldern 19-24 år som äger rum strax innan Americas Cup i september.

KSSS, Artemis och BERG Propulsion stöttar det svenska laget när man tävlar i AC45-katamaraner mot tolv andra lag från hela världen i finalen.

Målet med vistelsen i San Fransisco är att få med sig så mycket kunskap som möjligt hem att förmedla till övriga besättningsmedlemmar, som just i dagarna förresten tränar i M32 och F18 på Gardasjön med Fredrik Lööf och Mattias Rahm.  Detta projekt har öppnat fantastiska möjligheter för unga seglare att kommer närmare professionell segling och Americas Cup.


Niclas och Charlie kom till San Francisco för att bevaka uttagningarna av konkurrentlagen till finalen, men det slutade med en förlängd vistelse och möjligheten att hjälpa till på basen för Artemis. Fantastiska dagar med gym varje morgon, arbete med båtarna och mycket snack med seglare och tränare som Nathan Outteridge, Magnus ”Mango” Augustson, Paul Cayard, Iain Percy, Dave Perry, Andrew Palfrey. Möjlighet för segling med F18, A katamaraner  och även chansen att segla några pass med AC45.


Niclas utvecklar kvaliteter som ett seglarproffs behöver

Svensksegling.se fick en pratstund med Charlie och Nicklas:

Hur är det att styra en AC 45?
Under dom första dagarna fick vi följa med ut och titta på uttagningarna för de andra ungdomsbesättningarna. Vi var mycket förvånade över hur snabbt de lärde sig, men när man själv fick ta rodret så var AC45 mycket lättstyrd och "enkel" att segla. Farten är något man snabbt vänjer sig vid men fort går det!


Har någon av er fått trimma vingseglet? Hur gör man?
Jag (Niclas) kommer vara vingtrimmer under Youth Americas Cup och har fått testa på att trimma vingen. Det är huvudsakligen två funktioner: Djupet i seglet, alltså brytpunkten mellan de två delarna samt ett storskot för att trimma vingen horisontellt. Det är lätt att justera vingen men fysiskt krävande där vingtrim är den tyngsta positionen på kryssen

 
Jämför med en 49er?
AC45 är som en 49er med stödhjul och större motor; den är lättare att köra och går mycket fort. Det är lättare att jämföra med en F18 som liknar och beter sig mer som en AC45 men i mindre skala.


Hur fort går det?
Vi seglade i ca 3 m/s och gjorde då 13-15 knop på kryssen. Båten blir lätt överriggad och man plockar bort kraft redan vid 5 m/s. 25-30 knop på undanvinden är inga problem! Man blir snabbt fartblind och det är först när man kryssat igenom San Francisco Bay på 15 minuter som man förstår hur fort det går.

Är ni på väg att peta Nathan och de andra ur besättningen nu?
Att Americas Cup håller på att förändras till snabbare och mer fysiska båtar är tydligt. Detta gör att många yngre och framförallt skiffseglare har ett försprång mot de äldre storbåtsseglarna. Inte för denna Cup kanske men vem vet inför nästa?


Hur stark är Mango?
Jag (Charlie) testade grinder maskinen med fullt ös under 15 minuter. Motsvarande effekt skulle Magnus "Mango" Augustson få med en arm. Han är fantastiskt stark, men det finns ännu starkare grainders i laget, vad sägs om Chris Brittle 5,50 min på 2000 meter roddmaskin*!


Niclas Düring med Chris Brittle


Hur fort seglar en 72:a?
Artemis och Oracle har tränat fart tillsammans, kring 40 knop med monsterbåtarna!


Skall dom börja foila nån gång?
Alla AC72 har centerbord som skapar lyftkraft. Vissa har mer andra mindre. Det är otroliga krafter i dessa monster; forskarlaget plus båtkonstruktörerna får hela tiden väga risken mellan en extra knop eller en båt i bitar. Mer om hur Artemis nya båt kommer se ut får vi inte säga då allt som händer på basen är hemligt

Följ teamets framfart

 *Svenska rekordet på 2000 m roddmaskin innehas av OS-fyran Lassi Karonen på 5,45 - Swe Sailing Teams starkaste, bl.a. Niclas Düring ligger på drygt 6,20

Tipsa om artikeln

Tipsa någon du känner

Tillbaka

Ta ett steg bakåt

Samarbetspartners

Jerringpriset, Rösta...

TeamAnnaKjellberg

Anmäl dig till Segla...

Svenska Mästare 2014

vinnare

SeglarTräffen 2014

Läs Svensk Segelspor...

SWE Sailing Partners

SSP_Pantone_POS-135

Nyhetsbrev - Klubb

nyhetsbrev bild smal