Hoppa till innehåll

SRS

Nyheter inför SRS 2014

För att hålla dig uppdaterad med våra senaste nyheter se vår Facebooksida: www.facebook.com/SRSinfo
Du behöver inte ha ett facebookkonto för att kunna läsa våra nyheter på Facebook men för att få nyheterna automatiskt genom att "gilla" sidan och kunna ställa frågor samt läsa frågor och svar från andra så krävs ett facebookkonto, det är dock gratis. 


SRS är ett respitsystem för breddkappsegling
. Syftet med systemet är att ge båtar av olika typ möjlighet att kappsegla mot varandra. Strävan är att SRS-talet ska representera en båttyps bästa potentiella prestanda på en rundbana i mellanvind.

SRS är ett semi-empiriskt respitsystem där en båts respittal i första hand beror på dess mått men systemet innehåller även empiriska och subjektiva element. 

På grund av systemets uppbyggnad är metoden och underlaget för beslut om nya eller ändrade SRS-tal och/eller SRS-tabellsplacering inte offentligt. Avsikten är att hindra att båtar konstrueras och optimeras specifikt för SRS-kappsegling.

Eftersom ett respittal i SRS-systemet i första hand baseras på båtens dimensioner vill vi understryka vikten av att ange korrekta dimensioner samt att båtägaren enligt kappseglingsreglerna alltid är ansvarig för att uppgifterna i mätbrevet är korrekta.

SRS är till för kölbåtar av alla slag, jollar och flerskrovsbåtar. Vi rekommenderar dock att man om möjligt inte blandar kölbåtar, jollar och flerskrovsbåtar i samma klass annat än på lägsta klubbnivå.

SRS är ofta helt gratis, respittal för många typer av kölbåtar, jollar och flerskrovsbåtar finns listade i SRS-tabellerna som är helt gratis att nyttja förutsatt att din båt uppfyller grundstandard (se SRS-klassreglerna för mer info). Dessa respittal är baserade på de dimensioner som finns i båtdatabladen vilka avser att representera ”den bästa” båten av varje typ. ”Medelbåten” kan alltså ofta få sänkt respittal genom att mäta sina verkliga mått och vikter och ta ut SRS-mätbrev baserat på detta.

SRSm-mätbrev (mätbrev för mätbrevsbåtar) eller SRSv-mätbrev (mätbrev för mätbrevsbåtar med verifierade båtdata) kan utfärdas, till en låg kostnad, för båtar som inte finns med i någon av SRS-tabellerna eller som avviker från båttypens grundstandard. SRS-mätbrev utfärdas endast för en verklig båt i den konfiguration den verkligen har.

Det finns inga begräsningar för antal och typ av segel för en mätbrevsbåt annat än de som båtägaren själv väljer. I SRS bedöms varje undanvindssegels inverkan på båtens prestanda individuellt och alla sådana segel samt deras mått och material ska därför redovisas i mätbrevsansökan. En grundtanke i systemet är att man ska kunna vara konkurrenskraftig med en normal båt och en normal segelgarderob. Specialsegel som ”Code 0”, stagsegel eller onormalt stora segelgarderober ska inte vara en förutsättning för framskjutna placeringar.

Om en kölbåt har segelgarderob begränsad till ett storsegel, en fock/genua vilken förs på ett rullsystem monterat helt ovan däck samt maximalt ett undanvindssegel ger detta sänkt SRS-tal. Fler än 5 försegel (kryssförsegel + undanvindssegel) ger höjt respittal.

Resultatberäkning är enkelt - multiplicera SRS-talet med den seglade tiden och kortaste tiden vinner. Ett annat sätt är "Omvänd SRS", =Tid-på-distans, där båtarna startar i förhållande till sina SRS-tal och lägsta talet först.

Vid frågor om SRS kan du ställa dem direkt på vår Facebooksida, alternativt vända dig till Svenska Seglarförbundet och båttekniskt ansvarig på:
matbrev@ssf.se eller per telefon på tisdagar till torsdagar kl 09.00-10.00 på 0701-808556


Senast uppdaterad: 2014-02-27

Tipsa om artikeln

Tipsa någon du känner

Tillbaka

Ta ett steg bakåt